Canon van de Nederlandse Brugboek canon

2000 jaar brughistorie

De techniek van de bruggenbouw in Nederland heeft een grote ontwikkeling meegemaakt.

Niet alleen in het type brug (vast, beweegbaar), maar ook in de toegepaste materialen (hout, steen, ijzer, staal, gewapend beton, voorgespannen beton, aluminium en kunststof).
Om al deze ontwikkelingen in een historisch perspectief te plaatsen, is de ‘Canon van de Nederlandse brug’ geschreven. Die begint bij doorwaadbare plaatsen in rivieren en waterlopen, beschrijft vervolgens houten ophaalbruggen, vaste stenen bruggen, de toepassing van ijzer voor de eerste grote spoorbruggen en het gebruik van beton voor verkeersbruggen en viaducten.

Deze ‘Canon van de Nederlandse brug’ omvat 43 vensters en leidt tot een beter begrip en inzicht in 20 eeuwen ontwikkeling in het functioneren van bruggen. Voor het gemak spreken we over bruggen, maar het gaat evengoed over viaducten (bruggen over wegen), ecoducten (bruggen voor de fauna) dan wel aquaducten.
Het beeldmateriaal in de Canon speelt een belangrijke rol, niet alleen als toelichting op de tekst, maar ook om de aantrekkelijkheid van veel bruggen te benadrukken. Er wordt aandacht besteed aan de wijze waarop beweegbare bruggen functioneren en hoe de bediening is georganiseerd.

Bruggen moeten niet alleen constructief hun mannetje staan, ook de vormgeving is van belang.
In de huidige tijd is de rol van de architect steeds dominanter geworden.

Gebonden uitgave 24 x 21,6 CM; 224 pagina's veel illustraties geheel in kleur, ISBN 978-90-72830-96-8, 12 November 2016.

Wij bieden u dit boek aan voor € 28,- (inclusief 9% btw)
Uitgave van Bouwen met Staal, Zoetermeer, in samenwerking met De Nederlandse Bruggenstichting, Rijswijk
bestellen