De voetgangersbrug tussen metrostation Verrijn Stuartweg en het gelijknamige bedrijventerrein in Amsterdam Zuid-Oost was aan vervanging toe. Maar hoe plaats je een nieuwe brug zonder al te veel overlast voor de metroreizigers? Dan ga je met Haasnoot Bruggen om de tafel zitten. Zo kwam Haasnoot Bruggen in contact met de gemeente Diemen en het Gemeentevervoerbedrijf van de gemeente Amsterdam (GVB). dec 06 01
De nieuwe voetgangersbrug moest in verband met uitbreiding van het spooremplacement een grotere lengte krijgen dan de oude constructie. En veilig zijn. De nieuwe brugconstructie overspant nu elf sporen van het metro-areaal. Uit het oogpunt van veiligheid is de brug uitgevoerd als een gesloten corridor, zodat gebruikers niet in contact kunnen komen met de bovenleidingen van de metrobaan. De wanden van de corridor zijn transparant door gebruik te maken van geperforeerde platen. Samen met de verlichting voorkomt dit dat je het idee hebt door een tunnel te lopen. Ook dit aspect verhoogt het gevoel van veiligheid. De draagstructuur van de brug en de trappen zijn geheel in staal uitgevoerd. Het brugdek en de traptreden zijn gerealiseerd met Fiberline HD planken. Aan het begin en einde van de brug zijn trapconstructies aangebracht. De traptreden zijn voorzien van fietsgoten.
Het compleet vervangen van de bestaande brug en trappen, het leveren en aanbrengen van de nieuwe constructie kende een extreem korte doorlooptijd. Alle werkzaamheden zijn binnen 24 uur uitgevoerd. Door de minutieuze voorbereiding van de werkzaamheden en de vlekkeloos verlopen uitvoering was er daardoor slechts een minimale verstoring van de exploitatie van de metro.

dec 06 02 dec 06 03

dec 06 04 dec 06 05