Platform Bruggenbouwers ontmoeten Bruggenbouwers

Wij nodigen u van harte uit om deel te nemen aan de online-Brugdialogen.

De Bouwagenda, Bruggenstichting, CROW, Platform WOW en De Bouwcampus willen graag in gesprek u. Uw kennis en ervaring is hard nodig voor de vormgeving van de uitdagende en omvangrijke opgave waar we voor staan: de renovatie van de Nederlandse civiele kunstwerken. Veel bruggen, maar ook sluizen, viaducten, duikers etc. zijn gebouwd in de jaren 50-60-70 van de vorige eeuw naderen het einde van hun technische levensduur, waardoor assetbeheerders en -eigenaren geconfronteerd worden met een ingrijpende en kostbare uitdaging. Willen we deze opgave op tijd, veilig, efficiënt en duurzaam uitvoeren, dan is van belang dat alle betrokken beheerders en marktpartijen met elkaar samenwerken en kennis uitwisselen. Het afgelopen jaar zijn er diverse Bruggenontbijten georganiseerd om dit onderwerp met elkaar uit te diepen. Eind juni willen we starten met een online vervolg hierop: Brugdialogen!

Ook in 2021 worden er weer Brugdialogen georganiseerd.

Donderdag 25 februari 08:00 - 09:00 (online via ZOOM) Klik hier om aan te melden

Organisatoren

Anita Baas (De Bouwagenda)
Marco Hofman (De Bouwcampus)
Fred Westenberg (De Nederlandse Bruggenstichting)
Reinier Trommel en Jos Wessels (Kennisplatform CROW)
Jetske Eefting (Platform WOW)

Verslag

Op 26 november werden alweer voor de zesde keer Brugdialogen georganiseerd. Het thema deze keer: de driehoek 'kosten, kwaliteit en risico's'.zesde brugdiolagen

Anita Baas van de Bouwagenda kondigt aan dat op 14 december een Vlaams-Nederlandse Netwerkbijeenkomst Infra wordt georganiseerd die ze samen met een heel team van mensen uit Vlaanderen en Nederland organiseert. Gastheer is de Consul Generaal in Antwerpen (werkzaam vanuit Buitenlandse Zaken).

Na een korte intro en welkom van Pepijn Nicolas (de facilitator) en Anita Baas (Bouwagenda) namens de organiserende organisaties geven 4 gasten een korte inleiding over het thema Areaalinformatie.

Joost Merema is partner bij PRO6 managers en vervult bij de gemeente Amsterdam voor de Oranje Loper de rol van projectmanager Bruggen & Straten.
Hij werkt graag in bouwteams, zoekt naar samen beter bouwen en spreekt over de relatie tussen areaal- en projectinformatie. Hij geeft aan dat we niet alles moeten willen meten en weten, maar met de beschikbare informatie ook gewoon aan de slag moeten gaan.

vijfde brugdiolagen

24 september, de 4e Brugdialogen, deze keer over Constructieve Veiligheid.

Inleiders Arend Kremer, Eef Uiterwijk en Ben Notenboom nemen ons mee met een korte inleiding.

Arend werkt bij ProRail en beheert, zoals hij zegt, de 'spullenboel'. Van veel oude objecten is het heel lastig vast te stellen of de contractieve veiligheid in orde is. We weten het gewoon niet. Om die reden heeft hij in 2004 het initiatief genomen bij de NEN de 8700 serie te ontwikkelen. Een nieuwe methode is proefbelasten, waarmee je aantoont dat een contractie nog veilig is en politieke imagoschade voorkomen wanneer iets instort. Met CROW wordt een werkgroep gestart om een goedee richtlijn voor proefbelasten te krijgen; gezocht worden financiers en deelnemers.
Kanttekening: regelgeving gaat over nieuwbouw, te weinig over bestaande bouw.

vierde brugdiolagen

Bij de 3e aflevering van de Brugdialogen waren weer iets meer mensen aanwezig dan de vorige keren. Meer dan 100 mensen zagen de inleiders kort aangeven waar ze staan met het onderwerp “Inspecties van kunstwerken”.

Inleiders
Maurice Reusen van Delta Pi en sterk betrokken bij de herziening van de “CROW-CUR 117: inspectie en advies civiele kunstwerken” geeft aan dat de faalkans van de inspecteur en/of inspecties bijna 50% is, en vraagt de deelnemers na te denken hoe we de faalkans van de inspecteur kunnen verkleinen en de kwaliteit van inspecties kunnen verbeteren.

Impressie Derde brugdialogen

Onder leiding van Pepijn Nicolas werd op de laatste donderdagochtend van juli om 8 uur voor de 2e keer Brugdialogen georganiseerd. Op initiatief van Bouwagenda, Bruggenstichting, CROW, Bouwcampus en Platform WOW kwam een grote groep professionals in Zoom bijeen, en sprak over Hergebruik van Bruggen.

Tweedesessie couragetekent

Inleiders waren Nardo Hoogendijk, algemeen directeur van Hollandia Infra, Rob Dijcker, adviseur circulariteit van Witteveen+Bos en Coen Wauben, contractmanager Brienenoordbrug van Rijkswaterstaat. Ieder had een korte visie op het belang en de complexiteit van circulariteit in het algemeen, en hergebruik van bruggen in het bijzonder.

Op donderdag 25 juni vond de eerste Brugdialogen plaats. Om 08:00 uur verzamelden 70 deelnemers zich in Zoom, waar onder leiding van Pepijn Nicolas en Anita Baas een interessante dialoog ontstond.

BRUGDIALOGEN

De Brugdialogen zijn een initiatief van de Bouwagenda, in samenwerking met de Bruggenstichting, CROW, Platform WOW en De Bouwcampus. De bedoeling ervan is tweeledig: enerzijds de dialoog voeren over de ontwikkelingen met betrekking tot kunstwerken, en bruggen in het bijzonder, en daarnaast een grote groep mensen daarbij betrekken, iedere laatste donderdag van de maand om 8 uur.