Op woensdag 28 oktober werd het door de NBS uitgebrachte boek ‘De Nederlandse brug, 40 markante voorbeelden’ gepresenteerd in een middagsymposium, dat door vele belangstellenden uit overheid en bedrijfsleven werd bezocht. Het symposium vond plaats in het Bouwhuis te Zoetermeer. De gasten werden verwelkomd met een kopje koffie en een toepasselijk gebakje.
Het openingswoord werd gesproken door Elco Brinkman, voorzitter van Bouwend Nederland.

dec 14 01 dec 14 02
Daarna sprak Jan de Boer, DeBoerDC en bestuurslid van de NBS over de totstandkoming van het project ‘De Nederlandse brug’, waarvan het thans verschenen boek deel uitmaakt. Met dit project wordt wederom getracht de belangstelling voor het bruggenbouwvak op te wekken. Het is dan ook de bedoeling dat de NBS een powerpoint presentatie zal maken ten behoeve van lezingen en presentaties bij diverse doelgroepen.

dec 14 03 dec 14 04
Dat een brug niet alleen een betrouwbare constructie moet zijn, maar ook de openbare ruimte op een esthetische manier kan vullen, werd op humoristische wijze benadrukt door Paul Wintermans van Quist-Wintermans Architecten.
Na de pauze vond een paneldiscussie plaats aan de hand van een aantal door Leo Wagemans naar voren gebrachte, commentaar uitlokkende, stellingen. In het panel zaten verder Jolande Baudet, Hoofd Civiele Techniek RWS DI, Gert Jan Vermeulen, Heijmans Civiel, Jil Ligterink, Van Hattum & Blankevoort en Willem Griffioen, Mercon Steel Structures.

dec 14 05 dec 14 06 dec 14 07
Aan het eind van het symposium werd door Leo Wagemans het eerste exemplaar van het boek ‘De Nederlandse brug’ uitgereikt aan Cees Brandsen, HID van RWS DI. Althans dat was de bedoeling, maar toen het doek werd verwijderd van de lessenaar was er geen boek te zien! Gelukkig kwam de postbode het beloofde boek toch nog net op tijd brengen, maar hij gaf het niet af voordat Cees Brandsen voor ontvangst had getekend.

dec 14 08 dec 14 09
Onder het genot van een drankje en een hapje werd nog lang nagepraat.
Het boek ‘De Nederlandse brug, 40 markante voorbeelden’ is onder leiding van Jan de Boer tot stand gekomen. Het wordt uitgegeven door uitgeverij Thoth te Bussum. De teksten zijn geschreven door Elisabeth van Blankenstein, Jan van den Hoonaard, Frans Remery en Pieter Spits. De meeste prachtige foto’s zijn van Luuk Kramer. De grafische vormgeving is van Ronald Boiten en Irene Mesu.
Het boek bevat 208 bladzijden en is verkrijgbaar in de boekhandel en via NBS en kost € 29,95.
ISBN 978.90.6868.597.8

dec 14 10 dec 14 11

Het Sarphatipark in Amsterdam bestaat in 2010 precies 125 jaar. Een heugelijk feit voor dit bijzondere groen in de Pijp, een van de meest dichtbevolkte wijken van Nederland. Stadsdeel Oud-Zuid wil dit natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan, samen met het Wijkcentrum Ceintuur en Waternet. Het gemaal wordt dat jaar gemeentemonument en het jubileum is gevierd met allerlei activiteiten. Maar bovenal is het liefdesbruggetje weer in oude glorie hersteld. Het Liefdesbruggetje, zo genoemd omdat het een favoriete plek is voor het maken van trouwfoto’s. Je kunt hier over het park en de vijver uitkijken zonder de bebouwing te zien. Een romantische plek middenin een hectische stad. De voetbrug werd in 2009 door Haasnoot Bruggen herbouwd naar het oorspronkelijke ontwerp van rond 1880.

dec 13 01 dec 13 02

Strak ingeklemd tussen twee moderne appartementencomplexen loopt een brug waarvan de vormgeving letterlijk naadloos aansluit. Uitgevoerd in staal met Fiberline brugdekken en Fiberline roosters. Het hout is vanzelfsprekend 100% FSC. De RVS leuningen geven het geheel een strakke uitstraling.

dec 12 01 dec 12 02

dec 11 01In Rijnsburg is de nieuwbouwwijk Kleipetten in aanbouw. Een waterrijke wijk waar Haasnoot Bruggen verantwoordelijk is voor meerdere brugconstructies. De vormgeving en het materiaalgebruik van de bruggen is nauw verbonden met de directe omgeving. De meer traditionele woningen hebben kenmerkende overstekende daken waarin speelse houtconstructies zijn toegepast. De bruggen die bij deze woningen aansluiten zijn stalen vakwerkbruggen, waarbij de diagonalen bekleed zijn met hardhout en daardoor perfect aansluiten bij uitstraling van de dakconstructies. Kortom: echt een stukje vakmanschap.

dec 11 02 dec 11 03

dec 10 01In het Irispark (gemeente Oegstgeest) heeft in de Middeleeuwen een burcht gestaan, de Oudenhof van de Heren van Oegstgeest. De burcht was aan de zuidwestzijde toegankelijk via een toegangsbrug. Van deze brug zijn in het verleden funderingsresten teruggevonden die als een schets opgenomen zijn in een artikel uit 1941. Welkome informatie toen Oegstgeest plannen ontwikkelde om in het Irispark een brug en een vlonderpartij te realiseren. En een inspiratiebron voor Haasnoot Bruggen. Op basis van de oude schets werd een ontwerp gemaakt voor de funderingstukken. Ook de vormgeving en detailleringen van de leuningen geeft de gehele brug een middeleeuws karakter.

dec 10 02 dec 10 03

De gemeente Gouda beheert ruim 400 bruggen. Grote en kleine. Voor de voet- en fietsbruggen schrijft de gemeente composiet brugdekken voor. Het is dan ook niet geheel onlogisch dat Haasnoot Bruggen haar 1.250ste brug juist in de gemeente Gouda realiseerde. Dat was in het jaar 2008, gezien de introductie door Haasnoot Bruggen van composiet brugdekken in 2001 een echte mijlpaal. Inmiddels wordt ruim 90% van de nieuwe bruggen voorzien van een composiet brugdek. Haasnoot Bruggen heeft zo samen met haar opdrachtgevers ontdekt dat het vervangen van hout door composiet brugdekken vele voordelen heeft.

dec 09 01

dec 09 02

dec 08 01Gouda, bekend van de markt met zijn prachtige stadhuis en de Sint Jan met zijn wereldberoemde gebrandschilderde ramen, heeft ook een historisch stadspark. Dit Van Bergen IJzendoornpark heeft mooie waterpartijen met rustieke bruggetjes. Twee van die bruggetjes, in de volksmond de trouwbruggetjes genoemd (er worden op en in de omgeving van deze bruggetjes veel trouwfotoreportages gemaakt), waren aan vervanging toe.
Uiteraard met behoud van de authentieke uitstraling. De leuningen van de beide bruggen waren samengesteld uit eikenhouten stammen. Bij het vervangen van de bruggen is er een nieuwe houtsoort toegepast: acariquara. Deze voor Nederland nieuwe FSC-hardhoutsoort komt uit de uitgestrekte bossen van het Amazonebekken. Het unieke van deze houtsoort is, dat het zeer goed bestand is tegen paalworm.
In Brazilië, het land van herkomst, wordt acariquara veel gebruikt voor palen in buitenconstructies, zoals pergola’s, hekwerken en telefoonpalen. In de gemeente Gouda wordt het toegepast vanwege de decoratieve vorm en de grote duurzaamheid. Gouda is hiermee de eerste gemeente die deze nieuwe houtsoort in bruggen toepast.

De Vredeman de Vries Prijs voor Architectuur van de Provincie Fryslân is voor Friesland een belangrijke prijs. Het ene jaar gaat de prijs naar architectuur, het andere jaar naar vormgeving. De geselecteerde ontwerpen gaan als reizende tentoonstelling langs de gemeentehuizen in de Friese provincie. Ook het publiek wordt bij deze prijs betrokken Zo wordt er door de Leeuwarder Courant een publieksprijs uitgeschreven. In 2007 kreeg de verbindingsbrug in het Park Grootvijversbrug, ontworpen door tuin- en landschapsarchitect Wijbe de Vries en gebouwd door Haasnoot Bruggen, bij de lezers van de Leeuwarder Courant een derde plaats.

dec 07 01

De voetgangersbrug tussen metrostation Verrijn Stuartweg en het gelijknamige bedrijventerrein in Amsterdam Zuid-Oost was aan vervanging toe. Maar hoe plaats je een nieuwe brug zonder al te veel overlast voor de metroreizigers? Dan ga je met Haasnoot Bruggen om de tafel zitten. Zo kwam Haasnoot Bruggen in contact met de gemeente Diemen en het Gemeentevervoerbedrijf van de gemeente Amsterdam (GVB). dec 06 01
De nieuwe voetgangersbrug moest in verband met uitbreiding van het spooremplacement een grotere lengte krijgen dan de oude constructie. En veilig zijn. De nieuwe brugconstructie overspant nu elf sporen van het metro-areaal. Uit het oogpunt van veiligheid is de brug uitgevoerd als een gesloten corridor, zodat gebruikers niet in contact kunnen komen met de bovenleidingen van de metrobaan. De wanden van de corridor zijn transparant door gebruik te maken van geperforeerde platen. Samen met de verlichting voorkomt dit dat je het idee hebt door een tunnel te lopen. Ook dit aspect verhoogt het gevoel van veiligheid. De draagstructuur van de brug en de trappen zijn geheel in staal uitgevoerd. Het brugdek en de traptreden zijn gerealiseerd met Fiberline HD planken. Aan het begin en einde van de brug zijn trapconstructies aangebracht. De traptreden zijn voorzien van fietsgoten.
Het compleet vervangen van de bestaande brug en trappen, het leveren en aanbrengen van de nieuwe constructie kende een extreem korte doorlooptijd. Alle werkzaamheden zijn binnen 24 uur uitgevoerd. Door de minutieuze voorbereiding van de werkzaamheden en de vlekkeloos verlopen uitvoering was er daardoor slechts een minimale verstoring van de exploitatie van de metro.

dec 06 02 dec 06 03

dec 06 04 dec 06 05

Kenmerken van de brug:

Lengte brug inclusief trappen: 113,15 m
Breedte: 2,33 m
Bouwjaar: 2012
Materiaal funderingen: Staal en beton
Materiaal constructie: Staal
Materiaal brugdek en traptreden: Fiberline© HD planken

In het Haagse Bos klimmen de eekhoorns niet alleen in bomen, maar tegenwoordig ook in een brug. Een brug van Haasnoot Bruggen. Den Haag draagt de natuur in de stad een warm hart toe. Daarom wilden ze eekhoorns en boommarters meer ruimte geven. Maar het Haagse Bos wordt omringd door drukke wegen. Om de dieren een veilige oversteek van en naar Clingendael en Meijendel te bieden, ontwierp Ingenieursbureau Den Haag (IbDH) een bijzondere brug; de Faunapassage. Haasnoot Bruggen heeft in opdracht van gemeente Den Haag het staalwerk in huis vervaardigd. En uiteraard de coördinatie, het transport, de fundering en plaatsing van deze brug verzorgd. Het gaat om een brug van slechts 60 cm breed maar wel 55 meter lang.

dec 05 01 dec 05 02

dec 05 03 dec 05 04