De gemeente Gouda beheert ruim 400 bruggen. Grote en kleine. Voor de voet- en fietsbruggen schrijft de gemeente composiet brugdekken voor. Het is dan ook niet geheel onlogisch dat Haasnoot Bruggen haar 1.250ste brug juist in de gemeente Gouda realiseerde. Dat was in het jaar 2008, gezien de introductie door Haasnoot Bruggen van composiet brugdekken in 2001 een echte mijlpaal. Inmiddels wordt ruim 90% van de nieuwe bruggen voorzien van een composiet brugdek. Haasnoot Bruggen heeft zo samen met haar opdrachtgevers ontdekt dat het vervangen van hout door composiet brugdekken vele voordelen heeft.

dec 09 01

dec 09 02

 Download hier het artikel in pdf-formaat logo pdf

De Vredeman de Vries Prijs voor Architectuur van de Provincie Fryslân is voor Friesland een belangrijke prijs. Het ene jaar gaat de prijs naar architectuur, het andere jaar naar vormgeving. De geselecteerde ontwerpen gaan als reizende tentoonstelling langs de gemeentehuizen in de Friese provincie. Ook het publiek wordt bij deze prijs betrokken Zo wordt er door de Leeuwarder Courant een publieksprijs uitgeschreven. In 2007 kreeg de verbindingsbrug in het Park Grootvijversbrug, ontworpen door tuin- en landschapsarchitect Wijbe de Vries en gebouwd door Haasnoot Bruggen, bij de lezers van de Leeuwarder Courant een derde plaats.

dec 07 01

 Download hier het artikel in pdf-formaat logo pdf

dec 04 01

Grafisch ontwerper Robin Stam keek ruim twee jaar geleden eens aandachtig naar de eurobiljetten. ‘De bruggen op de biljetten zijn bedoeld als symbool van de nauwe samenwerking en communicatie tussen de Europese landen onderling en met de rest van de wereld. Maar die bruggen bestaan niet echt, ze zijn fictief,’ zegt Stam. ‘Het leek me leuk als je die toch zou kunnen maken. Dan loop je straks over de eurobruggen die iedereen in z’n zak heeft.’

dec 04 02 dec 04 03
Robin Stam kreeg in Spijkenisse de kans om zijn idee te verwezenlijken. In de nieuwe wijk Het Land waren zeven nieuwe bruggen nodig. Ook Haasnoot Bruggen werd geïnspireerd door deze Europese gedachte. En werkt daarom graag mee aan het kunstproject ‘Spijkenisser Eurobruggen’. In samenwerking met aannemingsbedrijf Gebr. Schouls en Waco Lingen Beton heeft Haasnoot Bruggen de brug van het tweehonderd eurobiljet gebouwd. De brug is volledig in staal uitgevoerd en werd medio oktober 2012 geplaatst.

dec 04 04

 Download hier het artikel in pdf-formaat logo pdf

De voetgangersbrug tussen metrostation Verrijn Stuartweg en het gelijknamige bedrijventerrein in Amsterdam Zuid-Oost was aan vervanging toe. Maar hoe plaats je een nieuwe brug zonder al te veel overlast voor de metroreizigers? Dan ga je met Haasnoot Bruggen om de tafel zitten. Zo kwam Haasnoot Bruggen in contact met de gemeente Diemen en het Gemeentevervoerbedrijf van de gemeente Amsterdam (GVB). dec 06 01
De nieuwe voetgangersbrug moest in verband met uitbreiding van het spooremplacement een grotere lengte krijgen dan de oude constructie. En veilig zijn. De nieuwe brugconstructie overspant nu elf sporen van het metro-areaal. Uit het oogpunt van veiligheid is de brug uitgevoerd als een gesloten corridor, zodat gebruikers niet in contact kunnen komen met de bovenleidingen van de metrobaan. De wanden van de corridor zijn transparant door gebruik te maken van geperforeerde platen. Samen met de verlichting voorkomt dit dat je het idee hebt door een tunnel te lopen. Ook dit aspect verhoogt het gevoel van veiligheid. De draagstructuur van de brug en de trappen zijn geheel in staal uitgevoerd. Het brugdek en de traptreden zijn gerealiseerd met Fiberline HD planken. Aan het begin en einde van de brug zijn trapconstructies aangebracht. De traptreden zijn voorzien van fietsgoten.
Het compleet vervangen van de bestaande brug en trappen, het leveren en aanbrengen van de nieuwe constructie kende een extreem korte doorlooptijd. Alle werkzaamheden zijn binnen 24 uur uitgevoerd. Door de minutieuze voorbereiding van de werkzaamheden en de vlekkeloos verlopen uitvoering was er daardoor slechts een minimale verstoring van de exploitatie van de metro.

dec 06 02 dec 06 03

dec 06 04 dec 06 05

Kenmerken van de brug:

Lengte brug inclusief trappen: 113,15 m
Breedte: 2,33 m
Bouwjaar: 2012
Materiaal funderingen: Staal en beton
Materiaal constructie: Staal
Materiaal brugdek en traptreden: Fiberline© HD planken

 Download hier het artikel in pdf-formaat logo pdf