Onder leiding van Pepijn Nicolas werd op de laatste donderdagochtend van juli om 8 uur voor de 2e keer Brugdialogen georganiseerd. Op initiatief van Bouwagenda, Bruggenstichting, CROW, Bouwcampus en Platform WOW kwam een grote groep professionals in Zoom bijeen, en sprak over Hergebruik van Bruggen.

Tweedesessie couragetekent

Inleiders waren Nardo Hoogendijk, algemeen directeur van Hollandia Infra, Rob Dijcker, adviseur circulariteit van Witteveen+Bos en Coen Wauben, contractmanager Brienenoordbrug van Rijkswaterstaat. Ieder had een korte visie op het belang en de complexiteit van circulariteit in het algemeen, en hergebruik van bruggen in het bijzonder.

Pepijn deed vervolgens een oproep van om in het gesprek vooral het Principe van de Gestreepte Sok toe te passen (schrijf je eigen gedachten op, geef om beurten je inbreng, heb een goed gesprek en benoem gezamenlijk inzichten), en deelde het gezelschap, zo’n 80 mensen, in in groepjes van 4, zoveel mogelijk bestaand uit een mix van mensen van opdrachtgevers, marktpartijen en adviseur of kennisinstellingen. Daar vond de echte brugdialoog plaats.

Yvonne Courage (@couragetekent) maakte onderstaande impressie van de gesprekken.

Veel van de groepjes leveren aan het eind van de sessie ook hun inzichten op. Een paar voorbeelden hiervan:

- normen zitten vaak in de weg, aanpassing hiervan en van de gewoonte om voor 100 jaar te ontwerpen kan ruimte geven;
- standaardiseer de manier (het proces) om tot hergebruik te komen of werk een aantal scenario’s uit als voorbeelden;
- behoefte aan vraag naar vrijkomende bruggen, dus een onderlinge uitwisseling tussen opdrachtgevers/beheerders;
- veel projecten in NL opereren als losse winkeltjes, er is geen sturing en dus ook geen samenwerking;
- het probleem is niet de techniek, maar durf, anders denken en anders omgaan met je assets;
- bestuurder en beheerder moeten niet alleen op geld sturen maar ook milieu.
En nog veel meer.

Op de laatste donderdag van augustus (de 27e, 08:00 uur) vindt de 3e aflevering van de Brugdialogen plaats. Dan over inspecties van bruggen. Inschrijven kan via https://debouwcampus.nl/agenda/derde-sessie-brugdialogen.