Eerdere activiteiten
Jaarlijks organiseert de Nederlandse Bruggenstichting het symposium Fiets+Voetbruggen en de Bruggendag.
Hieronder kunt u de impressies zien van de voorgaande jaren.
Symposium Fiets+Voetbruggen 2019 Symposium Fiets+Voetbruggen 2018 |
Bruggendag 2015 |
Symposium Fiets+Voetbruggen 2019
5e symposium Fiets+Voetbruggen 7 november 2019
Het Platform Fiets+Voetbruggen is in 2014 onder auspiciën van de Bruggenstichting opgericht. Het doel van het platform is het vergroten van de technische en architectonische kwaliteit van dit type bruggen. Dat wil het Platform bereiken door het verspreiden van kennis over het integrale ontwerpproces in samenwerking met alle betrokken partijen.
• 12.45 uur Opening
Door Edwin Megens, Architect bij StudioSK-Movares en voorzitter van het Platform Fiets+Voetbruggen.
Dagvoorzitter is Joris Smits, Architect en Brugontwerper bij Ney & Partners Nederland, hoofd van de Bridge Design & Research Group aan de TU Delft.
• 13.00 uur Integraal lichtontwerp – de kracht en de mogelijkheden van goede verlichting
Door Marion Kresken, ipv-Delft.
Vaak wordt de verlichting van een brug pas op het laatste moment meegenomen bij een ontwerp wat al grotendeels is afgerond. Dat is een gemiste kans. Licht kan van grote betekenis en een waardevolle toevoeging bij het ontwerpen van fiets+voetbruggen zijn. Laat u tijdens deze presentatie inspireren over de kracht en de mogelijkheden van een goed lichtontwerp.
• 13.30 uur Brug tussen Katwijk en Oegstgeest, keuzes die leidden tot een uniek concept
Door Syb van Breda, Syb van Breda &Co.
De brug ligt op enkele kilometers van de kust in een open omgeving, dus de winddruk is hoog. De Rijn is ter plekke zo smal dat de doorvaart in beide richtingen in het midden van het water moet komen. Het enige model dat mogelijk bleek, was een draaibrug, maar dan wel een asymmetrische met een uitzonderlijk lang en slank uitkragende val en een unieke balancering met een hoge pyloon.
De pyloon suggereert eerder een verticale opening dan een horizontale. Des te groter is de verrassing als pyloon en dek spectaculair om een onzichtbare as gaan draaien.
• 14.30 uur Biocomposiet fietsbrug Risumasyl (Friesland), werken aan de klimaatopgave
Door Rinze Herrema, Witteveen+Bos
Op weg naar een volledig circulaire economie, slaat provincie Fryslân een innovatieve weg in met een biocomposiet fietsbrug van vlas en hars over het Van Harinxmakanaal bij Ritsumasyl. Welke kansen zijn benut en welke hindernissen heeft bouwteam DRIVE overwonnen om deze eerste biocomposiet brug in het openbare wegennet te realiseren?
• 14.50 uur Podiumbrug Bocholt, versneller van een gebiedstransformatie
Door Edwin Thie, Arup
Het voormalige industriegebied van de stad Bocholt wordt omgebouwd tot een nieuwe, bruisende wijk. De uitdaging was om samen met stedenbouwkundige- en landschapsarchitecten te zoeken naar een
geschikte oplossing met de meeste gedeelde waarde. De technische uitdaging lag in het realiseren van het architectonische beeld met weervast staal en het beheersen van de beleving van trillingen door voetgangers. De brug was de eerste in Duitsland met een verlijmd glasvezel versterkt kunststof dek.
• 15.10 uur VVK brugontwerp voor Additive Manufacturing
Door Bart-Jan van de Gaag, RHDHV
De mogelijkheden van Additive Manufacturing worden steeds groter en uitgebreider wat ervoor zorgt dat ontwerpers en ingenieurs kunnen denken in nieuwe mogelijkheden. Wat betekent dit voor het
ontwerpen en produceren van bruggen? Middels case studies zal deze presentatie gaan over de uitdagingen van automatisch ontwerp en productie van een vezelversterkte kunststofbrug.
• 16.00 uur Fietsostrada Antwerpen-Lier. Een staalharde keuze: beton, composiet of toch weer staal?
Door Tina Caers (provincie Antwerpen), Geert Siereveld (Composite Structures), Hannes Van de Casteele (Janson Bridging)
Provincie Antwerpen heeft zich de laatste jaren ontwikkeld als een echte bruggenbouwer om fietssnelwegen naar een hoger niveau te tillen. Zij kozen voor staal of voor glasvezelversterkte kunststof.
De presentatie richt zich op enkele praktijkvoorbeelden waar de afweging en keuze van het ontwerp wordt toegelicht en waarbij de inzichten die tijdens ontwerp en bouw zijn verkregen, worden gedeeld. Glasvezelversterkte kunststofbruggen zijn in Vlaanderen relatief nieuw.
• 16.30 uur Clausbrug Dordrecht, uitdagingen bij het integrale ontwerp
Door Britte van Kortenhof, Iv-Infra
De brug heeft een lengte van 140m en bestaat uit 2 stalen aanbruggen met een beweegbaar deel van ruim 45m lengte. Het beweegbaar is uitgevoerd als een basculebrug met scharnierende ballastmast en pendelstaaf, en wordt elektrohydraulisch aangedreven. Het architectonische ontwerp van de brug is zeer bijzonder en heeft tijdens het DO-ontwerp geleid tot de nodige uitdagingen.
Foto's van Gert Jan Luijendijk en Ciska Klooster
Bruggendag 2019
Een impressie over een succesvolle 6e bruggendag.
![]() |
Opening Bruggendag 2019 Door dagvoorzitter Lindy Molenkamp Bsc, Directeur Wegen en Kanalen Provincie Overijssel, lid Road Map Bouwagenda Bruggen en Sluizen, lid Kernteam Stroomversnelling Bruggen en bestuurslid van Wegbeheerders Ontmoeten Wegbeheerders. |
![]() |
Ga voor kwaliteit Door Jan van ’t Hof, hoofd afdeling monumenten en collecties van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed. Nederland telt ruim 63.000 rijksmonumenten waaronder 500 bruggen. Naast enkele grote rivierbruggen als de Waalbrug in Nijmegen en De Hef in Rotterdam, betreft het vooral kleinere bruggen over kanalen en grachten. Waarom zijn bruggen aangewezen als monument en wat zijn de praktische gevolgen van die monumentenstatus voor het gebruik en beheer? Naast antwoord op die vragen geeft de Rijksdienst zijn visie op het behoud van die bruggen voor de toekomst. Kwaliteit in planopzet en uitvoering zijn daarbij van groot belang. Klik hier voor PDF |
![]() |
Het uitdagende van Bruggen; het moeten wel Kunstwerken blijven Door Edwin Megens, Architect bij StudioSK-Movares en voorzitter van het Platform Fiets+Voetbruggen. Een beschouwing over de uitdagingen, waar architecten zich voor zien geplaatst. Laten we er gezamenlijk voor zorgen dat de grote uitdagingen naar de toekomst op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en versnelling, naast innovatieve technische kwaliteit óók een hoogwaardige beeldkwaliteit blijft opleveren. Klik hier voor PDF |
![]() |
Duurzaamheid en circulair bouwen Door Frederieke Knopperts Msc, Programmamanager Circulaire Economie Rijkswaterstaat. Klimaatverandering en uitputting van onze grondstoffen leiden er toe, dat we op een revolutionair andere wijze moeten nadenken over de inrichting van onze leefomgeving, waaronder de te ontwerpen, de te bouwen en de te beheren bruggen. Klik hier voor PDF |
![]() |
Hoe ver zijn wij van Genua verwijderd Door Dirk Rinze Visser van Buro Happold, Verenigd Koninkrijk Hoewel de oorzaak van het instorten van de Morandibrug nog in onderzoek is, kunnen er wel lessen worden getrokken uit deze catastrofe. Aan de hand van Genua en een aantal bijna ongelukken in het VK, zal een internationaal perspectief op structurele veiligheid worden geïllustreerd met voorbeelden uit het verleden, heden en toekomst. Klik hier voor PDF |
![]() |
Vervangingsopgave en de Bouwagenda
|
![]() |
De opgave voor Rijkswaterstaat
|
![]() |
Bruggenstichting in beweging Door Fred Westenberg, voorzitter van de Nederlandse Bruggenstichting. Met onder meer de presentatie van het studieboek “Bruggen basiskennis voor civiel technici”, de oprichting van het Jongeren Platform en het platform Brugbeheerders ontmoeten Brugbeheerders (BBOBB). Klik hier voor PDF |
Bruggendag 2020
Zoals gebruikelijk in maart organiseert de Bruggenstichting haar Bruggendag. Dit jaar wederom in de Jaarbeurs in Utrecht.
Het thema dit keer is: Bouwmeesters; wie voelt zich verantwoordelijk voor onze bruggen?
We vertrouwen erop u een interessant programma te kunnen bieden en ontmoeten u dan ook graag de 12e maart in de Jaarbeurs, Utrecht.
Aanmelden is niet meer mogelijk!
Bruggendag 2018
Thema: BRUGGEN ALS LANDMARK
Opening Bruggendag 2018 met als thema “Landmarks” Door dagvoorzitter prof. ir Bert Snijder, hoogleraar TU/e en vice-president IABSE. |
|
Renovatie van een monument door ir Dick Schaafsma, adviseur Rijkswaterstaat GPO afdeling bruggen en viaducten In 1936 werd de gierpont tussen Lent en Nijmegen vervangen door de grootste boogbrug van Europa: de Waalbrug bij Nijmegen. Sindsdien is de brug verminkt in de oorlog, het toneel geweest voor heldendaden en een Rijksmonument geworden. Dat wil niet zeggen dat de brug na 80 jaar met pensioen kan gaan. Recent zijn er grote plannen om de brug geschikt te maken voor de komende 80 jaar! |
![]() |
Een nieuwe brug in Utrecht door Edwin Schepers, projectmanager HSM Steel Structures Recent is de spoorbrug UtARK succesvol tussen twee bestaande bruggen in geïnstalleerd. Gebruikelijke methoden van installeren zoals het compleet invaren of het inhijsen waren bij deze installatie geen opties. Deze spoorbrug moest namelijk tussen twee bestaande bruggen in worden geparkeerd, op slechts 20cm van de bestaande spoorbrug. Samen met het managen van de vele stakeholders gaf dit een mooie uitdagingen. |
![]() |
Het ontwerpen en construeren van markante bruggen door prof. dr Mike Schlaich, schlaich bergermann partner Nieuwste landmark voor New Delhi. De in aanbouw zijnde Yamuna tuibrug wordt een belangrijke verbinding tussen Wazirabad en de binnenstad. Het is een technisch gecompliceerde en uitdagende brug. Specifieke eisen aan de brug komen o.a. voort uit de gestelde esthetische eisen én uit het verkrijgen van het benodigde draagvlak onder de bevolking. Het ontwerp, de bouw en lokale uitdagingen zullen worden toegelicht en geïllustreerd. |
![]() |
Omdat het niet anders kon, de missie van de architect als brugontwerper door René van Zuuk, René van Zuuk Architecten Behandeld worden vier verschillende bruggen waarbij de stedenbouwkundige randvoorwaarden bepalend zijn geweest voor de fundamentele keuzes in het ontwerpproces. De vormgeving en de constructieprincipes vullen logisch de overgebleven ruimte. De ontwerpen zijn verrassend en hebben een helder principe. De bruggen zijn functioneel maar ook iconisch. |
|
Talent in aantocht, studenten pitchen hun afstudeerwerk onder leiding van ir. Joris Smits, architect RHDHV / TU Delft De “Bridge Design Studio” is de nieuwste loot aan de stam van de Bridge Design Group van de TU Delft. Afstudeeronderwerpen in de studio variëren van brugontwerpen over de Maas in Rotterdam, topological optimization als ontwerpmethodiek voor een voetgangersbrug in Amsterdam, hybride brugconstructies in glas en VVK, bio-composite als constructiemateriaal voor een voetgangersbrug én ook nog het winnende (en gerealiseerde) ontwerp van een studentenprijsvraag. |
![]() |
Sprong over het IJ door drs Bas Boeker, projectmanager Javabrug ,gemeente Amsterdam In de zomer van 2017 is het voor Amsterdam historische besluit genomen om een langzaam verkeers- brug te realiseren over het IJ. Hiermee wordt Amsterdam-Noord verbonden met de rest van de stad. Maar wel over één van de drukste vaarwegen van Nederland midden in het centrum van de stad. In deze bijdrage zal worden ingegaan over het proces om te komen tot deze brug: op welke wijze gaat Amsterdam deze sprong maken. |
![]() |
Foto's door Gert-Jan Luijendijk en Ciska Klooster
Activiteiten
Op deze pagina informeren wij u over de activiteiten die de Nederlandse Bruggenstichting organiseert.
Zo zijn er jaarlijks terugkerende activiteiten:
Sinds 2014 wordt elk jaar in maart de bruggendag georganiseerd.
Sinds 2015 wordt in november het symposium Fiets+Voetbruggen georganiseerd.
Meer details over deze bijeenkomsten kunt u hier lezen.
Symposium Fiets+Voetbruggen 2016
Doel van het Platform is het vergroten van de technische en architectonische kwaliteit van dit type bruggen. Eén van de activiteiten behelst het jaarlijks organiseren van een symposium, waarin actuele onderwerpen worden behandeld. Andere activiteiten omvatten het bijdragen bij het tot stand komen van normering op dit gebied, omdat de bestaande normering niet past bij dit type constructie. Daarnaast wordt de ontwikkeling van nieuwe materialen, zoals VVK en drukboogontwikkelingen gevolgd. Verder worden de mogelijkheden voor en/of de wenselijkheid van een catalogus voor Fiets+Voetbruggen nagegaan.
Het symposium begon met een korte wandeling door oud Amersfoort o.l.v. Francis Grond, adviseur beheer civiele en artistieke kunstwerken van de gemeente Amersfoort. Er werd een bezoek gebracht aan vier objecten:
Het Havik, een voormalige doorwaadbare plek in de 25 meter brede rivier de Eem. De huizen stonden op dezelfde locatie als thans met hun voorgevels in het water. Toen de eerste stadsmuur haar betekenis verloor door de aanleg van de tweede werden in de eerste helft van de vijftiende eeuw op de eerste stadsmuur woningen gebouwd, de bekende Muurhuizen. In de tweede stadsmuur werd omstreeks 1400 een gecombineerde land- en waterpoort gebouwd, de bekende koppelpoort.
Over de Eemhaven ligt de door architect Van Roosmalen Van Gessel uit Delft ontworpen brug ’t Sasje’ met de getuide masten.
In zijn inleiding wees Joris Smits, de dagvoorzitter, op de zesde ‘International Footbridge Conference’ die in september 2017 in Berlijn zal worden gehouden en waar onder meer het ontwerpen van bruggen over de Spree een onderdeel zal zijn. Voor meer informatie, zie http://www.footbridge2017.com/.
Liesbeth Tromp van Royal HaskoningDHV besprak het Ontwerp van een VKK-brug voor Bergen – Noorwegen met een overspanning van circa 42 m.
Bij de specialisatie van de opdracht was beschreven dat geen staal als constructiemateriaal mocht worden gebruikt omdat de brug over een spoorweg voert en ook was een pijler niet gewenst. Speciale eisen worden gesteld aan het brugdek ten gevolge van het gebruik van spijkerbanden en een minimale water- en vuilindringing. Gekozen is voor een vinylester als hars en glasvezel als wapening. De permanente doorbuiging van 45 mm is gecompenseerd door het aanbrengen van een zeeg. De hoofdligger bestaat uit een vakwerk, waarvan de knopen met staal gevoerd zijn en er stalen schoenen zijn ingebracht voor de bevestiging aan het dek. In 2017 start de inschrijving voor de uitvoering.
William Schutte van de Gemeente Rotterdam en Martijn Veltkamp van Fiber Core Europe bespraken de Exercitiebrug in Rotterdam. Deze brug is een geïntegreerde brug, dat wil zeggen het brugdek is ingeklemd in het landhoofd. Niet alleen beperkt deze constructie het veldmoment in het dek, maar ook zijn het ontbreken van opleggingen en voegovergangen voordelen. Voordelen, die over het algemeen bij voetgangersbruggen nu niet zo’n grote rol spelen. In dit geval is het voordeel gelegen in de reductie van de doorbuiging en de trillingen van het brugdek.
De inklemming is gerealiseerd door het aanspannen van het dek met 3x2 ankers in een betonpoer, die onderheid is met 4x2 stalen buispalen. Het bijzondere is dat de inklemming weer ongedaan kan worden gemaakt als de brug (tijdelijk) verwijderd zou moeten worden. Bijzondere aandacht is natuurlijk vereist voor de inleiding van de krachten van ankers in poer en brugdek door middel van stalen kokers. Voordat het brugdek wordt vervaardigd wordt de precieze plaats van de ingestorte ankers ingemeten, waarna de maatvoering in het brugdek kan worden aangepast. De bereikte slankheid l/h bedraagt 1/68!
Een andere noviteit bij deze brug betrof het materiaalgebruik en de vormgeving van de leuning, namelijk VVK. De leuning bestaat uit met elkaar verweven ballusters en regels. Aan de hand van de gewenste vorm wordt in een mal de vorm van de leuning uitgefreesd, waarna het VVK erin wordt aangebracht. Het trillingscomfort van deze brug is goed, omdat de versnellingen weliswaar hoog, maar kortdurend zijn.
Zinzi Reimert van TNO verzorgde een lezing over de door de mens veroorzaakte trillingen op voetbruggen: kan het wat minder?
Allereerst stelt ze dat wanneer we praten over trillingen, we ons focussen op comfort en daarmee de bruikbaarheid van de brug. Aan de basis hiervan staat dat de veiligheid van de brug te allen tijde gegarandeerd moet worden. Ook benadrukt zij dat de beleving van trillingen in bruggen sterk samenhangt met de omgeving van de brug (een brug in een park versus boven de Grand Canyon) en het verwachtingspatroon van de gebruiker (een slingerende hangbrug versus een stenen brug). En wat zou er met de onrust onder het publiek zijn gebeurd als bij het betreden van de Millennium Bridge in Londen een waarschuwingsbord had gestaan: ‘trillingen mogelijk, veiligheid gegarandeerd‘?
Zinzi Reimert heeft bij TNO een onderzoek gedaan met een probabilistische benadering waarbij vier verschillende scenario’s (in park – in stationshal – in woonwijk – in winkelcentrum) zijn bestudeerd. Hierbij heeft zij zowel gekeken naar de kans van optreden van voetgangersbelastingen, als naar de kans dat een voetganger bij het oversteken van de brug daadwerkelijk wordt blootgesteld aan volgens de Eurocode ontoelaatbare trillingen. Bij korte bruggen (~10m) kan vandalisme (stampen op de brug) in de sterkteberekening een rol gaan spelen. Voor bruggen met een grote overspanning is het doorgaans niet mogelijk met voldoende mensen exact in hetzelfde ritme te springen om de brug zo heftig in trilling te brengen dat deze kapot gaat. Al met al een presentatie van een interessant onderzoek dat aangeeft dat er stappen gezet kunnen worden om de regelgeving op het gebied van comfort van voetgangersbruggen als gevolg van trillingen aan te scherpen, door via verder onderzoek meer inzicht te krijgen in de daadwerkelijk optredende trillingen in combinatie met de voetgangersbelasting.
Na de pauze kwam de Fietsbrug en natuurverbinding Nigtevegt aan de orde. Aan de brug zelf is al aandacht besteed in BRUGGEN nr. 2, jaargang 23 (juni 2015) waardoor er hier niet verder over wordt bericht. Interessant is dat de gehele voorbereidingsfase volgens de ‘Best Value-benadering’ is gedaan. De vormgeving kwam pas in beeld nadat alle betrokken partijen hun inbreng hadden gehad en nadat de gunning van het ontwerp op basis van EMVI-criteria was verleend. De invloed van de opdrachtgever is zoveel mogelijk teruggedrongen, om een zo breed mogelijke draagvlak bij het totstandkomingsproces mogelijk te maken.
We kunnen terugzien op een zeer geslaagde middag wat betreft inhoud en wat betreft belangstelling. Een aanrader voor komend jaar!