17 maart 2022

IABSE Congres Nanjing

10 november 2022

Symposium Fiets+Voetbruggen

Dit is de officiële website van de Nederlandse Bruggenstichting (kortweg Bruggenstichting). Op deze website informeren wij je over onze boeken (analoog en digitaal), bijeenkomsten, symposia, activiteiten en ontwikkelingen rondom inhoudelijke thema’s. De redactie van deze website doet haar uiterste best om de informatie actueel en juist te houden. Mis je informatie of kom je onjuiste of verouderde informatie tegen? Dan horen wij dit graag via ons algemene e-mailadres:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Algemeen

Op hoofdlijnen voldoet deze website aan de Europese richtlijn voor de toegankelijkheid van websites en mobiele applicaties van de overheid, met name wat betreft de bruikbaarheid en het gestructureerd aanbieden van informatie voor gebruikers. Het kan gebeuren, dat je in bepaalde (minder gangbare) browsers, in een enkel geval, verminderde toegankelijkheid ervaart of dat de lay-out niet is, zoals bedoeld.

Maatregelen

De Bruggenstichting streeft ernaar, dat deze website volledig aan de genoemde Europese richtlijn voldoet. Er zijn echter praktische situaties, waarin dit niet het geval zou kunnen zijn.

De Bruggenstichting kan niet garanderen dat alle pdf-bestanden op de website aan de Europese richtlijn voor de toegankelijkheid van websites en mobiele applicaties van de overheid voldoen. De oorzaak hiervan is, dat de Europese richtlijn hoge eisen stelt aan pdf-bestanden en het beschikbaar maken van al deze bestanden onevenredig veel tijd en geld zou kosten.

Verzoek indienen voor toegankelijke informatie

Kun je bepaalde bestanden niet lezen? Neem dan contact op met de Bruggenstichting (zie het eerdergenoemde algemene e-mailadres).  Geef in je e-mail duidelijk aan, om welk bestand het gaat en waar je de informatie voor nodig hebt.

Onderdelen die uitgesloten zijn van deze verklaring:

• Verwijzingen naar externe digitale producties.
  • Verwijzingen naar YouTube.
  • Verwijzingen naar Twitter.
  • Verwijzingen naar LinkedIn.

Maatregelen om de toegankelijkheid te bevorderen

Wij hebben de volgende maatregelen genomen om naleving van de Europese richtlijn voor de toegankelijkheid van websites en mobiele applicaties van de overheid te bevorderen:

• We hebben bij de bouw van de website de voor de overheid geldende functioneel-technische en redactionele toegankelijkheidseisen (voorheen webrichtlijnen) laten implementeren door onze websitebouwer.
  • Interne controle vóór publicatie: de webredactie toetst vóór publicatie zo veel mogelijk alle content inclusief nieuwe pdf-bestanden op toegankelijkheid.

Probleem met de toegankelijkheid van deze website?

Als je ondanks alle maatregelen, die de Bruggenstichting heeft genomen, een toegankelijkheidsprobleem ervaart op onze website, stuur dan een e-mail naar de Bruggenstichting (zie het eerdergenoemde algemene e-mailadres). We kunnen je het beste helpen als je het volgende aangeeft:

• De webpagina, waarop je een toegankelijkheidsprobleem ervaart.
  • Een korte omschrijving van het probleem.
  • Je contactgegevens.

Je ontvangt binnen 5 werkdagen een antwoord. De Bruggenstichting onderzoekt het probleem en koppelt vervolgens aan je terug hoe we de informatie voor jou toegankelijk kunnen maken.

Tijdens vakantieperioden is er vaak een beperking in het aantal beschikbare vrijwilligers. Daardoor kan een reactie soms iets langer op zich laten wachten.

Wijzigingen aan deze verklaring

We behouden ons het recht voor om deze verklaring over de toegankelijkheid te wijzigen. Doen we dit, dan vertellen we dat natuurlijk op onze website.

Laatste update: 31 mei 2020

De Nederlandse Bruggenstichting (kortweg Bruggenstichting) respecteert ieders privacy. Persoonlijke informatie die je via deze website met ons deelt, behandelen we vertrouwelijk. En bij de verwerking van persoonsgegevens houden we ons aan alle toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Het delen van persoonsgegevens met de Bruggenstichting is niet verplicht. Het grootste deel van de informatie op de website van de Bruggenstichting is te lezen zonder dat je persoonsgegevens met ons deelt. Voor het gebruikmaken van een aantal diensten van de Bruggenstichting is het invoeren van je persoonsgegevens echter noodzakelijk.

Soorten gegevens

Bij het aanmelden als begunstiger van de Bruggenstichting vragen we de volgende gegevens:

• De naam van het bedrijf of de organisatie waarvoor je werkt. Ben je particulier, dan hoef je dit uiteraard niet in te vullen.
  • De naam van jou als contactpersoon van het bewuste bedrijf of organisatie. Ben je particulier, dan je eigen naam.
  • Je e-mailadres en andere contactgegevens, zodat we zowel jaarlijks de factuur als ook het blad Bruggen (deze laatste 4x per jaar) naar jou of via jou naar het bedrijf of organisatie waarvoor jij werkt, toe kunnen sturen. Daarnaast ontvang je via je e-mailadres onder andere uitnodigingen tot het bijwonen van door de Bruggenstichting georganiseerde evenementen.

De Bruggenstichting slaat alle persoonsgegevens op in een database en bewaart deze zolang je een begunstiger van ons bent. Wanneer je je geen begunstiger meer wilt zijn, versturen we direct geen e-mailings meer aan je, tenzij jij expliciet hiervoor toestemming aan ons geeft om dit laatste wel te blijven doen.  Om de 18 maanden schonen we ons bestand op en worden jouw gegevens definitief verwijderd, met uitzondering van je e-mailadres, indien je hiervoor toestemming hebt gegeven.

Bij het aanmelden voor evenementen (bijeenkomsten, symposia en activiteiten) van de Bruggenstichting vragen we je naar:

• Je e-mailadres en andere contactgegevens, zodat we de factuur naar jou of naar het bedrijf of organisatie waarvoor jij werkt, toe kunnen sturen. Daarnaast ontvang je via je e-mailadres uitnodigingen tot het bijwonen van door de Bruggenstichting georganiseerde evenementen.
  • Je relatie tot de Bruggenstichting in verband met het bepalen van de van toepassing zijn entreeprijs.

Bij het aanschaffen van boeken, zowel analoog als digitaal in onze webshop, hebben we de volgende gegevens van je nodig:

• Je e-mailadres en andere contactgegevens, zodat we zowel de factuur alsook de bestelling naar jou of via jou naar het bedrijf of organisatie waarvoor jij werkt, toe kunnen sturen. Daarnaast ontvang je via je e-mailadres uitnodigingen tot het bijwonen van door de Bruggenstichting georganiseerde evenementen.

Aan- of afmeldingen van het begunstigerschap en evenementen alsook meldingen voor het aankopen van boeken komen terecht in onze centrale mailbox (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Dit geldt ook voor vragen en suggesties met betrekking tot de Bruggenstichting. Alle e-mails bewaren wij maximaal 3 maanden, tenzij het voor een goede afhandeling nodig is deze langer te bewaren. In dat geval wordt de e-mail pas verwijderd, zodra deze geen praktische waarde meer heeft.

De Bruggenstichting verstrekt zonder toestemming geen persoonsgegevens aan derden. Een uitzondering hierop zijn de adresgegevens, die wij doorgeven voor het verwerken en verzenden van het blad Bruggen bij de drukkerij.

Webshop

Wij bewaren alle gegevens van gedane bestellingen in onze webshop gedurende een periode van 7 jaar om aan de vereisten van de Belastingdienst te voldoen. Dit is een wettelijke verplichting, waaraan wij niets kunnen doen.

E-mailings

Wanneer wij een evenement houden, versturen wij per e-mail een uitnodiging in de vorm van een nieuwsbrief aan potentiele belangstellenden. Dit gebeurt minimaal driemaal per jaar. Wil je van ons geen e-mailings (meer) ontvangen, kan je je afmelden op de afmeldlink onderaan de nieuwsbrief.

Inzage, correctie en recht van verzet

Als je wilt kun je ons altijd vragen welke gegevens we van je opgeslagen hebben. Stuur hiervoor een e-mail naar ons algemene e-mailadres:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wanneer het door de Bruggenstichting verstrekte overzicht onjuistheden bevat, gebruik dan ditzelfde e-mailadres om je gegevens te wijzigen of te laten verwijderen.

Wijzigingen aan het privacy statement

We behouden ons het recht voor dit privacy statement te wijzigen. Doen we dit, dan vertellen we dat natuurlijk op onze website.

Laatste update: 2 juni 2020

Gebruikersvoorwaarden

Alle gegevens, die je aan de Nederlandse Bruggenstichting (kortweg Bruggenstichting) verstrekt, dienen juist en rechtsgeldig te zijn en mogen geen inbreuk maken op rechten van derden.

Het is verboden om deze website te gebruiken op een manier die andere gebruikers hindert of het functioneren van deze website aantast.

Garanties

We doen ons best deze website altijd beschikbaar te houden. Ook is het de bedoeling, dat alle informatie op onze website altijd correct en actueel is en dat met juiste de links naar andere websites wordt verwezen. Toch kunnen foutjes voorkomen. Daarom kunnen we geen harde garanties geven over zowel de inhoud van de website als de beschikbaarheid ervan. Mocht er schade ontstaan door deze website of door het klikken op een link naar een andere website via onze website, dan zijn we daar niet voor aansprakelijk.

Help ons beter te worden

We willen je vragen om, mocht er iets niet kloppen en je ziet dit, ons dat te vertellen. Stuur in dat geval een e-mail met je bevindingen naar ons algemene e-mailadres:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Intellectuele eigendomsrechten

De Bruggenstichting behoudt alle rechten met betrekking tot alle op of via deze website aangeboden informatie. Je mag naar onze website verwijzen en je mag ervan citeren (binnen de kaders van de wet), maar op geen enkele manier mag je er iets van kopiëren. Tenzij je vooraf uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de Bruggenstichting hebt gekregen.

Wijzigingen aan de disclaimer

We behouden ons het recht voor de disclaimer te wijzigen. Doen we dit, dan vertellen we dat natuurlijk op onze website.

Laatste update: 7 januari 2020

De Bruggenstichting is een onafhankelijk kenniscentrum dat zich richt op het vastleggen en uitdragen van kennis over bruggen.

De Nederlandse Bruggenstichting ontving het droeve bericht van het overlijden op 93 jarige leeftijd van één van haar vroegere vrijwilligers, ir. Eltje Ypeij.ir El Ypeij

Onder de talrijke bruggen die onder zijn leiding tot stand werden gebracht, kunnen we noemen de:

• Algerabrug in Krimpen,
  • brug over het Julianakanaal bij Elsloo,
  • Galecopperbrug,
  • brug over de Eendracht bij Tholen,
  • Waalbrug bij Ewijk,
  • vervanging van de Moerdijkbrug en
  • tweede Van Brienenoordbrug, en
  • de bijna drie km lange hulpbrug als vaste verbinding tussen Schouwen-Duiveland en het werkeiland Neeltje Jans in de Oosterschelde,
  • Witte Nijl in Zuid-Soedan bij Juba, waarbij gebruik werd gemaakt van in Nederland overtollig geworden Bailey-materiaal.

nationaleBruggenbank

Als grote opdrachtgevers van infraprojecten hebben gemeente Amsterdam, Rotterdam en Rijkswaterstaat de krachten gebundeld om samen met de Bruggenstichting een onafhankelijke bruggenbank op te zetten, om hergebruik van bruggen voor alle overheden laagdrempelig en toegankelijk te maken.

Klik hier om direct naar de website nationalebruggenbank.nl te gaan.

De komende jaren vervangt en renoveert Nederland honderden bruggen, tunnels, sluizen en viaducten. Veel daarvan zijn gebouwd in de jaren 50 en 60 en dringend toe aan een opknapbeurt. Dit speelt bij gemeentes, provincies en Rijkswaterstaat. Dit samen maakt het tot de grootste onderhoudsopgave in onze geschiedenis. Een enorme klus waarbij samenwerken, kennis delen en innovaties versnellen belangrijker zijn dan ooit om Nederland ook in de komende jaren bereikbaar te houden.

IABSE is de internationale vereniging voor ingenieurs, actief in de sectoren van de bruggenbouw, grote gebouwen en civiele constructies.
De Belgische en Nederlandse afdelingen organiseren van 22 tot 24 september het grote jaarlijkse IABSE Congres.
De corona-pandemie heeft de organisatie zeker niet eenvoudiger gemaakt, maar het congres zal doorgaan zowel online als onsite in de gebouwen van Universiteit Gent. Ook in deze vorm wordt het congres opnieuw een perfecte gelegenheid voor het uitwisselen van ervaringen, het leggen van contacten en het zichtbaar maken van de lokale bouwsector bij de honderden nationale en internationale deelnemers.
De meest actuele informatie is steeds beschikbaar op de website: https://iabse.org/ghent2021

Met ingang van 1 november 2020 is de heer Harm Telder niet meer betrokken bij de Nederlandse Bruggenstichting. De bestuursleden zullen de vertegenwoordiging van de heer Telder in de verschillende overleggen overnemen. Algemene zaken betreffende de Nederlandse Bruggenstichting blijven bij het secretariaat liggen. Voor vragen over de vertegenwoordiging in projecten en/of het bureau van de Nederlandse Bruggenstichting kunt u terecht bij de heer Heico de Lange, secretaris. Zijn emailadres is Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. De Bruggenstiching is gevestigd in het gebouw van Rijkswaterstaat aan de Lange Kleiweg 34, 2288 GK Rijswijk.

Het EK 2020 logo met bruggen als symbool van verbondenheid en eenheid in Europa.logo2020

Wat is de betekenis van het logo?

Verbondenheid en eenheid is de inspiratie voor het officiële merk van de UEFA. Het universele symbool voor verbondenheid en eenheid en het hart van de afbeelding, is een brug.

Het EK 2020 logo is onthuld door de voorzitter van de UEFA, Aleksander Ceferin. Hiermee start de reis richting het Europees Kampioenschap in 2020.

Het Platform Fiets + Voetbruggen van de Nederlandse Bruggenstichting organiseert op 12 november 2020 in Amersfoort het 6de Symposium Fiets- en Voetbruggen en wil u graag de gelegenheid geven een presentatie te verzorgen. Wij nodigen u hierbij uit tot het doen van een voorstel daartoe.

Opzet van het symposium:

-    inhoudelijke presentaties van opdrachtgevers, architecten, constructeurs, aannemers, enz.

-    na elke voordracht is er gelegenheid met elkaar van gedachten te wisselen
  -    elk onderwerp over fiets-voetbruggen mag aan bod komen, mits kennisoverdracht leidend is

Oprichting

Tijdens de Bruggendag 2018 op 15 maart kondigde de Nederlandse Bruggenstichting de oprichting van een nieuw platform aan: BBOBB. Op 16 mei 2018 heeft een eerste oriënterende bijeenkomst plaatsgevonden met  vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, Rijkswaterstaat, adviseurs en aannemers. Dit kan gezien worden als de startbijeenkomst van het platform BBOBB. De positieve respons tijdens de bijeenkomst heeft de behoefte aan een dergelijk platform bevestigd.

Waarom BBOBB?

Zowel (bruggen)beheerders, adviseurs als bouwers staan voor grote (maatschappelijke) uitdagingen, waaronder:

Duurzaamheid

Energieneutraal bouwen, verbeteren van het hernieuwbare grondstoffenverbruik en vergroting van de productiviteit zijn uitdagingen waarvoor de sector zich geplaatst ziet. Maar hoe vul je dat in de praktijk in?

Vervangingsopgaaf

Het is de verantwoordelijkheid van de brugbeheerder dat de bruggen in zijn areaal voldoen aan de wettelijke vereisten. Maar met een veranderende regelgeving is het een lastige opgaaf om aantoonbaar te maken dat ‘oude’ bruggen  voldoen aan ‘nieuwe’ regelgeving. Het feit dat een groot aantal van die bruggen de prepensioenleeftijd nadert en dan ook nog eens zwaarder belast worden dan voorzien tijdens het ontwerp, maakt het er niet eenvoudiger op. De verwachting is dat we in de periode 2025-2050 geconfronteerd zullen gaan worden met een enorme vervangingsopgave.

Maar hoe pak je dat dan aan?

Overheid als regisseur
In het verleden werden bruggen in de meeste gevallen ontworpen, gebouwd en onderhouden door de eigenaar. Er was in ieder geval altijd een sterke betrokkenheid van de eigenaar bij de totstandkoming en de
instandhouding van bruggen. Tegenwoordig manifesteren eigenaren zich meer en meer als regisseurs van deze processen en besteden de meeste stappen uit aan marktpartijen. Hierdoor is de terotechnologische cirkel niet meer gesloten (ervaringen tijdens het beheer en onderhoud worden niet meer automatisch teruggekoppeld naar het ontwerp). Om de toekomstige kwaliteit te borgen is het sluiten van de terotechnologische cirkel noodzakelijk.

Maar hoe doe je dat dan?

Asset Management
Tegenwoordig volstaat traditioneel beheer en onderhoud niet meer. De instandhouding van bruggen staat niet meer op zichzelf, maar is een onderdeel van een netwerk of een wijk. Ook de budgetten worden steeds meer als zodanig toegekend. Kortom, de implementatie van Asset Management is onvermijdelijk. Maar dat betekent naast organisatorische aanpassingen, dat ook het areaal bekend en op orde dient te zijn. Goed Asset Management is een voorwaarde om inzicht te krijgen in de vervangingsopgave zoals die voor ons ligt. Voor de implementatie van Asset Management is het met name van belang dat er op bestuurlijk niveau draagvlak is.

Maar is dat er dan wel?

De ‘bouwers’ van gisteren verlaten het arbeidsproces
Veel van de betrokkenen bij het ontwerpen en bouwen van de bruggen hebben inmiddels de pensioengerechtigde leeftijd bereikt of zullen die vandaag of morgen bereiken en verlaten daarmee het arbeidsproces. Daarmee dreigt een kennisdrain, vooral omdat de levensduur van de meeste bruggen de werkzame periode van mensen overtreft.

Hoe houden we deze kennis toegankelijk?

Personeel
In een overspannen arbeidsmarkt is het voor zowel beheerders, adviseurs als bouwers niet eenvoudig geschikte medewerkers te vinden. Al helemaal niet voor een vakgebied met een imagoprobleem. Want over één ding lijken we het allemaal eens te zijn: ‘techniek en met name onderhoud is niet sexy”. Het vinden van medewerkers is één, maar ze vervolgens (bij) scholen is de volgende uitdaging.

Aanpak

Techniek
Als duidelijk is dat er ingegrepen dient te worden, dan rijst de vraag welke levensduur verlengende maatregelen het beste antwoord geven op de gestelde eisen (milieu, veiligheid, financiën, etc.). En hoeveel levert standaardisatie van elektrotechnische enwerktuigbouwkundige onderdelen op aan kostenbesparing en milieu-impact?

Hoe komen we tot dit inzicht?

Als we bovengenoemde uitdagingen aanpakken met de huidige technieken en werkwijze, is dit een gemiste kans om toekomstbestendige infrastructuur neer te zetten. Maar het is vooral ook veel te kostbaar en tijdrovend; het vereist financiële middelen en menskracht die we simpelweg niet hebben. Het vinden van een antwoord op bovengenoemde uitdagingen vraagt om innovatie, samenwerking en kennisdeling. De Bruggenstichting zag vele individuele initiatieven ontstaan waardoor het lastig werd om ‘door de bomen het bos te zien’. Er is de laatste maanden hard gewerkt aan het stroomlijnen van deze initiatieven en met de oprichting van het platform BBOBB wil de Bruggenstichting de sector een platform bieden van waaruit innovatie, samenwerking en kennisdeling zal worden gefaciliteerd en waar mogelijk georganiseerd. Op basis van het netwerk van de Bruggenstichting zal BBOBB; koppelen, verbinden, plannen toetsen en als sparringpartner optreden bij ideevorming. Met als ambitieus doel: een betere samenwerking, versnelling en opschaling, meer innovatie en productiviteit, gebruik van slimme ICT- en datatoepassingen en een excellente opleidings- en onderwijsinfrastructuur.

De Bruggenstichting doet dit vanuit haar mission statement

De Bruggenstichting is een materiaalonafhankelijk en niet commercieel platform dat zich richt op het vastleggen en uitdragen van kennis over bruggen, alsmede het stimuleren en ondersteunen van innovatieve ontwikkelingen, mede op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Zowel voor wat betreft totstandkoming als instandhouding.

Ben je beheerder, bouwer of adviseur en wil je meedoen of op de hoogte gehouden worden van het platform BBOBB? Meld je dan hiervoor aan bij de Bruggenstichting. Op dit moment stelt het bestuur een actieplan samen en na de volgende Bruggendag op 14 maart 2019 gaan we van start.

Het Platform Fiets+Voetbruggen is in 2014 door de Bruggenstichting opgericht. Het doel van het platform is het vergroten van de technische en architectonische kwaliteit van Fiets+voetbruggen. Dat wil het Platform bereiken door het verspreiden van kennis over het integrale ontwerpproces in samenwerking met alle betrokken partijen.

Nijmegen krijgt langste betonnen 3D-geprinte voetgangersbrug ter wereld

Rijkswaterstaat innoveert en wil ervaring opdoen met de mogelijkheden die 3D-printen biedt voor duurzame en circulaire projecten. Samen met ontwerper Michiel van der Kley is een voetgangersbrug ontwikkeld, die in de zomer van 2019 wordt geplaatst in Nijmegen.