De Nederlandse Bruggenstichting ontving het droeve bericht van het overlijden op 93 jarige leeftijd van één van haar vroegere vrijwilligers, ir. Eltje Ypeij.

juni 01 01

Onder de talrijke bruggen die onder zijn leiding tot stand werden gebracht, kunnen we noemen de:

• Algerabrug in Krimpen,
  • brug over het Julianakanaal bij Elsloo,
  • Galecopperbrug,
  • brug over de Eendracht bij Tholen,
  • Waalbrug bij Ewijk,
  • vervanging van de Moerdijkbrug en
  • tweede Van Brienenoordbrug, en
  • de bijna drie km lange hulpbrug als vaste verbinding tussen Schouwen-Duiveland en het werkeiland Neeltje Jans in de Oosterschelde,
  • Witte Nijl in Zuid-Soedan bij Juba, waarbij gebruik werd gemaakt van in Nederland overtollig geworden Bailey-materiaal.

In zijn tijd begon de strijd tussen staal en beton als bouwmateriaal voor bruggen. Voor de grote overspanningen was staal altijd het aangewezen materiaal geweest, maar door de opkomst van het voorgespannen beton was dat niet altijd meer vanelfspekend.

Na zijn pensionering was El Ypeij jarenlang als vrijwilliger werkzaam bij de Bruggenstichting. Veel vragen van bureaus, scholen of studenten die bij de Bruggenstichting binnenkwamen, werden door hem beantwoord.
Hij bracht ordening in het bruggenarchief, waarin publicaties over Nederlandse bruggen bijeen werden gebracht. Ook de bibliotheek draagt de sporen van zijn arbeid en de door hem aangebrachte ordening wordt nog steeds aangehouden. De Nederlandse Bruggenstichting heeft veel aan hem te danken.

Ir. Ypeij was niet alleen ontwerper van bruggen, waarvan hij er dus heel wat op zijn naam heeft staan, maar ook van andere staalconstructies, zoals sluisdeuren en van de vizierstuwen in de Nederrijn en de Lek, later ook van het ontwerp van de stalen schuiven in de Oosterscheldekering.
En dit typeert deze man: praktisch en productief.
Met zijn praktische aanpak heeft hij een belangrijke rol gespeeld in de voor Nederland zo belangrijke wederopbouwperiode.

De familie Ypeij verliest in hem een toegewijde echtgenoot, vader en grootvader.
Wij wensen hen vooral veel sterkte.

Download hier het artikel in pdf-formaat logo pdf