14 juni 2025 
Verkeer en vervoer

UTRECHT - Een bijzondere mijlpaal: onder luid applaus is deze week de laatste nieuwe kabel van de Galecopperbrug in de A12 richting Arnhem doorgevoerd. De brug hangt nu volledig aan nieuwe kabels. De komende maanden werkt Rijkswaterstaat aan de afbouw en het herstel van de brug, zodat deze voor het eind van het jaar weer helemaal vrij is voor verkeer.
Het doorvoeren van de laatste nieuwe kabel vond plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokken partijen en verschillende bestuurders uit de regio. De officiële handeling werd op de brug uitgevoerd door Martin Wijnen (directeur-generaal Rijkswaterstaat), Eric Diepstraten (HID Rijkswaterstaat Midden-Nederland), Gerald Paalman (CEO VolkerWessels Infrastructuur) en Caspar Lugtmeier (directeur tuispecialist Freyssinet).

UNIEKE PRESTATIE

Martin Wijnen: ‘Samen met het team van opdrachtnemers is hier een unieke prestatie neergezet: we hebben de complete tuiconstructie van de brug succesvol vervangen en dat terwijl het verkeer over de brug kon blijven rijden. Een technisch hoogstandje dat in Europa niet eerder is vertoond.’ Paalman: ‘De uitvoering kende de nodige uitdagingen. Zo is eerst de nieuwe tuiconstructie rondom de bestaande tuiconstructie gebouwd, voordat we deze konden weghalen. Daarnaast hebben we in totaal 24 oude kabels één-voor-één doorgezaagd met een speciaal hiervoor ontworpen techniek. We zijn dan ook ontzettend trots en blij dat we deze klus met alle partijen samen hebben geklaard.’

VEILIG OVER DE BRUG

De stalen kabels van de Galecopperbrug richting Arnhem zijn vervangen omdat de belasting van de brug de afgelopen decennia is toegenomen door meer en zwaarder verkeer. Daarnaast vertoonden de tuien van de brug roestvorming. Met de vervanging kan het verkeer ook in de toekomst veilig over de Galecopperbrug blijven rijden.

AFBOUW- EN HERSTELWERK

In de nacht van 16 op 17 juni wordt de laatste oude kabel van de oostelijke toren doorgezaagd. Daarna volgen afbouwwerkzaamheden, zoals het verwijderen van de oude tuiconstructie en het conserveren (verven) van de torens met een nieuwe kleur. Daarnaast worden de gaten in het brugdek gedicht die nodig waren om in en op de brug het werk te kunnen uitvoeren. Tot slot verwijdert Rijkswaterstaat het werkeiland en de wegversmalling.

PLANNING

Naar verwachting zijn alle werkzaamheden eind van het jaar afgerond: het verkeer rijdt dan weer op de gebruikelijke manier over de brug en oprit Nieuwegein (16) richting Arnhem is dan ook weer open.

De Galecopperbrug in de A12 bij Utrecht, de op een na drukste brug van Nederland. Dagelijks passeren hier 220.000 voertuigen. De draagconstructie van het brugdeel richting Arnhem was aan vervanging toe vanwege de toename van het steeds zwaarder wordende verkeer en lichte roestvorming. Alle tuien zijn inmiddels vervangen terwijl het verkeer grotendeels gebruik kon blijven maken van de brug. Een technisch hoogstandje. De komende maanden vinden de afbouwwerkheden plaats zoals het verwijderen van het werkvak op de brug en het verven van de hoge torens (pylonen). Naar verwachting zijn alle werkzaamheden eind van het jaar afgerond: het verkeer rijdt dan weer op de gebruikelijke manier over de brug en oprit Nieuwegein (16) richting Arnhem is dan ook weer open. Rijkswaterstaat