Vernieuwde Haringvlietbrug
De nieuwe Haringvlietbrug is de eerste orthotrope, beweegbare brug die ontworpen en uitgevoerd is volgens de nieuwe, verzwaarde (vermoeiings)regels en tolerantie-eisen van de ROK 2.0. Bij de renovatie van de aandrijving bleek de huidige, geïntegreerde werking van aandrijven en opzetten niet meer toepasbaar.
Klimaatadaptatie voor bruggen
Tot voor kort maakten we ons nog nauwelijks druk over de klimaatverandering in Nederland bij het ontwerp en de bouw van bruggen. Maar nu ervaren we dat het veranderd weerbeeld ook directe en indirecte gevolgen heeft voor onze overspanningen. We moeten nieuwe strategieën uitdenken.
Circulaire inkoopstrategie
Op 14 maart wordt tijdens de nationale Conferentie Circulaire Economie de marktvisie en inkoopstrategie viaducten en bruggen gepresenteerd. Deze inkoopstrategie is opgesteld door een deelnemersnetwerk van bijna 90 vertegenwoordigers vanuit ruim 30 publieke organisaties.
De slimme truc van de brug over de Anai-kloof
In de serie Bruggen in de Kunst deze keer een Nederlandse brug in het verre Indië. De brug stond in vele kinderhoofdjes gegrift, omdat hij prominent als schoolplaat in het lager onderwijs dienst deed.
Amalia-brug in Willemstad ziet koninklijk bezoek
Begin 2023 brachten Koning Willem-Alexander, Koningin Maxima en Prinses Amalia een bezoek aan het Caribische deel van het koninkrijk. De wandeling door Willemstad op Curaçao voerde onder meer over de Prinses Amaliabrug.
Salangaan-brug heeft slim openingsmechanisme
De Salangaan voetgangersbrug is een Design, Build, Finance & Maintain project dat startte in 2016 met het referentieontwerp van Zwarts & Jansma Architects (ZJA). Ney & Partners, als architect en constructeur, ontwikkelde het project in samenwerking met algemeen aannemer Artes-Rogiers en aannemer De Meyer als specialist in elektromechanica.
Hollandse Iep-brug
Amsterdam groeit. Er ligt een grote woningbouwopgave in Amsterdam-Noord. Steeds meer fietsers en voetgangers maken daarom gebruik van de ponten om het IJ over te steken. De Hollandse Iepbrug is gebouwd om de drukte op de centrale ponten in Amsterdam achter Centraal Station beter te verdelen.
Arup werkt samen met Bridges2prosperity
Ons land kan alleen functioneren omdat er veilige en betrouwbare manieren zijn om de vele waterwegen over te steken. Stel je voor dat het netwerk van bruggen niet zou bestaan. In veel landen missen mensen kansen, omdat er geen bruggen zijn. Bridges to Prosperity brengt hier verandering in.