door ir. R. Rozemeijer

Over de recent uitgegraven Singel in de nieuwbouw van Hordijkerveld in Rotterdam IJsselmonde liggen sinds kort drie vrijwel identieke fietsbruggen. De bruggen zijn gemaakt met het ipv bruggensysteem van ipv Delft. Bijzondere, speciaal ontworpen steunpunten geven de bruggen een heel eigen uitstraling. De steunpunten zijn ieder opgebouwd uit twaalf diagonaal geplaatste stalen buisprofielen met aangelaste flenzen. De buizen komen per twee of vier samen aan de uiteinden; in zijaanzicht zijn de steunpunten V-vormig. De V-vorm van de ondersteuning is opvallend, maar bovenal functioneel: de vrije overspanning blijft hierdoor klein. Een kleine overspanning betekent een kleine constructiehoogte van het brugdek, dus minder staal en lagere kosten dan bij een grotere overspanning. Twee bruggen zijn 18 meter lang, de derde 24 meter.

sep 06 01 sep 06 02
Op de steunpunten na zijn de bruggen geheel opgebouwd uit onderdelen van het ipv bruggensysteem. Dit systeem combineert doordachte detaillering en goede kwaliteit met een aantrekkelijke prijs. Opdrachtgevers kunnen met het bruggensysteem snel en eenvoudig hun eigen brug samenstellen uit een veelvoud van brugdekken en hekwerken. Estrade projecten, de opdrachtgever voor de drie nieuwe bruggen in IJsselmonde, koos voor stalen IHE-liggers, een houten dek en een naar buiten buigend stalen hekwerk met strippenvulling. Behalve de steunpunten zijn ook de fietswerende hekken die op alle drie de bruggen staan speciaal voor IJsselmonde ontworpen. Hoogte, plaats op de bruggen en de wijze van montage zijn alle door ipv Delft bedacht, waardoor een sober, samenhangend geheel is ontstaan. Verder landt de langste brug aan op een ruime trappartij.

sep 06 03 sep 06 04

Meer informatie: Ronald Rozemeijer van ipv Delft, 015 7502571 of www.overbruggen.nl