Het doel van het Platform Fiets+Voetbruggen is het vergroten van de technische en architectonische kwaliteit van dit type bruggen.

Bruggenstichting Young (BY) is opgericht door en voor studenten en young professionals met als doel je netwerk en kennis te vergroten.

Verbinden, bestaande kennis verspreiden, nieuwe kennis ontwikkelen.
Voor eenieder die betrokken is bij de vervangings-, renovatie- en verduurzamingsopgaaf van de Nederlandse Bruggen.

De staartbrug vormt het beweegbare onderdeel van de 110 m lange betonnen Kadoelenbrug in de regionale fietsstructuur, die de Amsterdamse nieuwbouwwijk De Bongerd met de Landsmeerderdijk verbindt en daarmee met de Waterlandse Zeedijk.

sep 04 01sep 04 02
Het opvallende van deze brug is dat de randelementen vervaardigd zijn van vezelversterkt kunststof (VVK), waarmee een strak zij-aanzicht is verkregen. De horizontale belijning wordt nog versterkt door het opnemen van de verlichting in de handregel van de brugleuning.
Ook opmerkelijk is dat het val eveneens van vezelversterkt kunststof is gemaakt en daarmee een zeer lichte en onderhoudsarme constructie is geworden. Het val is een 18 m lange plaatligger die bestaat uit een sandwichconstructie van glasvezelversterkt epoxyhars, De contragewichten zijn daardoor beperkt waarmee de toepassing van een staartbrug tot de mogelijkheden behoorde.
Kortom een brug die een bezoekje waard is.

sep 04 03 sep 04 04

Wil je je kennis over VVK actualiseren? Ga naar onderstaande site:
www.rijkswaterstaat.nl/rws/e-zine/vezelversterktekunststof/index.php

Gegevens: