Op zaterdag 16 mei 2020 is in Maassluis de middelste van de Lijndraaiersbruggen, de ophaalbrug, tijdens het sluiten neergevallen. Het lager dat de trekcilinder met het brugval verbindt, was losgeschoten.
In 2017 is de hydraulische aandrijving van de brug aangebracht. In het definitieve ontwerp was een stalen SKF lager (GE60DO) voorgeschreven. In de uitvoering is een Kühne Feroball-lager (FBT60) toegepast. Deze lagers zouden uitwisselbaar moeten zijn.
Bij de Lijndraaiersbrug zijn twee zaken misgegaan. Ten eerste had de borgring en asborst bij het Feroball-lager groter moeten zijn. Navraag bij de leveranciers leert dat bij het SKF lager een 66,0 mm borging geadviseerd wordt, maar bij het Kühne-lager een 71,6 mm borging. Deze informatie is op de website van Kühne moeilijk te vinden. Ten tweede had het smeernippel verplaatst moeten worden van een axiale naar een radiale positie.
Wat ging er mis in Maassluis?
Door het met de vetspuit inbrengen van vet, werd de axiale kracht op het Feroball-lager vergroot. Hierdoor liet de lijmlaag tussen de stalen binnenring en de kunststoftussenring los. Doordat de borgring alleen de stalen binnenring opsloot, kon de kunststofring afschuiven over de borgring. Hierdoor bezweek het lager en kwam de brug in vrije val naar beneden.
Partijen, die in den lande veel onderhoud aan kunstwerken uitvoeren, hebben al eerder aangegeven dat er problemen met Feroball-lagers zijn.
Meer getailleerde informatie over het onderzoek en de voorlopige conclusies kunt u vinden op deze website.
Ook kunt u voor nadere informatie terecht bij Peter van der Burg, beheerder wegen en kunstwerken van de gemeente Maassluis (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).
Klik hier voor een uitgebreid pdf-document.