11 MEI 2023 - VERNUFTELING 2023

De Vernufteling 2023 is toegekend aan Antea Group. Zowel de vakjury als het publiek beoordeelde een circulair viaduct van het ingenieurs- en adviesbureau als het meest innovatieve ingenieursproject van afgelopen jaar.

Samen met een aantal partners richtte Antea Group het consortium Closing the Loop op, met als eerste project de volledig circulaire vervanging van het Daelderweg-viaduct over de A76 bij Nuth in Zuid-Limburg. Twee derde van het nieuwe viaduct dat hier komt te liggen, zal uit hergebruikte onderdelen bestaan, de rest wordt opgebouwd uit gerecyclede materialen. Zo wordt niet alleen bespaard op een hoop materialen, maar de methode helpt ook de CO2-uitstoot beperkt te houden.

De Vernufteling, een initiatief van branchevereniging Koninklijke NLingenieurs en techniekblad De Ingenieur, wordt jaarlijks uitgereikt aan het ingenieursbureau dat verantwoordelijk is voor het meest innovatieve ingenieursproject van het afgelopen jaar. De jury, onder voorzitterschap van Deltares-directeur Annemieke Nijhof, noemde de inzendingen van kwalitatief hoog niveau en merkte op dat de zeventien inzendingen van dit jaar er fors meer zijn dan vorig jaar, toen er maar zeven projecten naar de prijs meedongen. De prijsuitreiking vond donderdag plaats in Utrecht.

INGENIEURSWERK VAN DEZE TIJD
Met Closing the Loop pakt Antea Group volgens de jury 'een grote maatschappelijke opgave' aan, namelijk de vervanging van verouderde infrastructuur, 'met een voortdurend oog voor ándere maatschappelijke opgaven'. Een typisch voorbeeld van 'ingenieurswerk van deze tijd', vindt de jury. Aan een integrale aanpak zoals Antea Group bij de viaductrenovatie heeft ontwikkeld, ook in een interessant consortiumverband, kan de sector zonder meer een voorbeeld nemen, aldus het juryrapport. In de jury zaten naast Nijhof ook Willemien Bosch (directeur Koninklijke NLingenieurs), Pancras Dijk (hoofdredacteur De Ingenieur) en William van Niekerk (directeur TKI Bouw en Techniek).

PUBLIEKSPRIJS
Aan de Vernufteling is behalve een jury- ook een publieksprijs verbonden. Ook die werd gewonnen door Antea Group. Ook de ingenieursbureaus KITT Engineering, Royal HaskoningDHV (2x) en ABT waren genomineerd voor de onderscheiding. Vorig jaar kreeg Royal HaskoningDHV de onderscheiding voor een installatie die afvalwater omzet in schoon irrigatiewater.

ERKENNING EN BEKENDHEID
Het doel van de Vernufteling is het werk van advies- en ingenieursbureaus erkenning en bekendheid te geven. Elk vernieuwend, technologisch geavanceerd of baanbrekend project met een duidelijke maatschappelijke relevantie kon worden ingezonden om in aanmerking te komen voor De Vernufteling. De editie van 2023 stond voor het eerst ook open voor niet-leden van Koninklijke NLingenieurs.