Op woensdag 28 oktober werd het door de NBS uitgebrachte boek ‘De Nederlandse brug, 40 markante voorbeelden’ gepresenteerd in een middagsymposium, dat door vele belangstellenden uit overheid en bedrijfsleven werd bezocht. Het symposium vond plaats in het Bouwhuis te Zoetermeer. De gasten werden verwelkomd met een kopje koffie en een toepasselijk gebakje.
Het openingswoord werd gesproken door Elco Brinkman, voorzitter van Bouwend Nederland.

dec 14 01 dec 14 02
Daarna sprak Jan de Boer, DeBoerDC en bestuurslid van de NBS over de totstandkoming van het project ‘De Nederlandse brug’, waarvan het thans verschenen boek deel uitmaakt. Met dit project wordt wederom getracht de belangstelling voor het bruggenbouwvak op te wekken. Het is dan ook de bedoeling dat de NBS een powerpoint presentatie zal maken ten behoeve van lezingen en presentaties bij diverse doelgroepen.

dec 14 03 dec 14 04
Dat een brug niet alleen een betrouwbare constructie moet zijn, maar ook de openbare ruimte op een esthetische manier kan vullen, werd op humoristische wijze benadrukt door Paul Wintermans van Quist-Wintermans Architecten.
Na de pauze vond een paneldiscussie plaats aan de hand van een aantal door Leo Wagemans naar voren gebrachte, commentaar uitlokkende, stellingen. In het panel zaten verder Jolande Baudet, Hoofd Civiele Techniek RWS DI, Gert Jan Vermeulen, Heijmans Civiel, Jil Ligterink, Van Hattum & Blankevoort en Willem Griffioen, Mercon Steel Structures.

dec 14 05 dec 14 06 dec 14 07
Aan het eind van het symposium werd door Leo Wagemans het eerste exemplaar van het boek ‘De Nederlandse brug’ uitgereikt aan Cees Brandsen, HID van RWS DI. Althans dat was de bedoeling, maar toen het doek werd verwijderd van de lessenaar was er geen boek te zien! Gelukkig kwam de postbode het beloofde boek toch nog net op tijd brengen, maar hij gaf het niet af voordat Cees Brandsen voor ontvangst had getekend.

dec 14 08 dec 14 09
Onder het genot van een drankje en een hapje werd nog lang nagepraat.
Het boek ‘De Nederlandse brug, 40 markante voorbeelden’ is onder leiding van Jan de Boer tot stand gekomen. Het wordt uitgegeven door uitgeverij Thoth te Bussum. De teksten zijn geschreven door Elisabeth van Blankenstein, Jan van den Hoonaard, Frans Remery en Pieter Spits. De meeste prachtige foto’s zijn van Luuk Kramer. De grafische vormgeving is van Ronald Boiten en Irene Mesu.
Het boek bevat 208 bladzijden en is verkrijgbaar in de boekhandel en via NBS en kost € 29,95.
ISBN 978.90.6868.597.8

dec 14 10 dec 14 11