Bruggenstichting

Welkom op de website van de Nederlandse Bruggenstichting

image

Het doel van het platform is het vergroten van de technische en architectonische kwaliteit van Fiets+voetbruggen. Dat wil het Platform bereiken door het verspreiden van kennis over het ontwerp proces in samenwerking met alle betrokken partijen.

image

De Nederlandse Bruggenstichting en Platform Bruggen (ondersteund door CROW) hebben de handen ineengeslagen om dit evenement in 2025 naar een nog hoger niveau te tillen. Verwacht een dag vol plenaire sessies, workshops, en natuurlijk volop netwerkmogelijkheden.

image

Platform Bruggen bundelt krachten van alle partijen in de bruggensector. Kennis wordt gedeeld en geborgd en samen worden innovaties versneld die bijdragen aan een efficiëntere en effectievere invulling van de vervangings-, renovatie- en verduurzamingsopgave.

De brug over de Zee van Marmara betekent dat de reistijd over de Straat van Çanakkale van vijf uur is teruggebracht tot slechts enkele minuten.

canakkalebrug 01

De ‘1915 Çanakkalebrug’ over de Bosporus heeft een overspanning van 2.023 m. Het is hiermee de nieuwe houder van een overspanningsrecord dat sinds 1998 in handen was van de Japanse Akashi Kaikyobrug met een lengte van 1.991 m.

canakkalebrug 02

De nieuwe brug zou ook de hoogste hangbrug ter wereld zijn, met een piek van 334 meter. De lengte van de hoofdoverspanning symboliseert de 100ste verjaardag van de Republiek Turkije, terwijl de torenhoogte van 318 m boven de zeespiegel de overwinning in de zeeslag van Çanakkale symboliseert op 18 maart 1915, een belangrijke dag in de  onafhankelijkheidsstrijd van de Turkse natie.
De totale lengte van de brug is 4.608 m, inclusief zijoverspanningen van elk 770 m en aanbruggen van 365 m en 680 m. De General Directorate of Highways (KGM) van het Turkse Ministerie van Transport & Infrastructuur is de opdrachtgever van het publiek-private samenwerkingsprogramma. Cowi ontwierp de brug. Het onafhankelijke ontwerptoezicht is uitgevoerd door Arup en AAS-Jakobsen. De bouw duurde vier jaar en de totale investeringskosten bedragen ongeveer $ 2,8 miljard. Er is gekozen voor een orthotrope stalen
plaatvloer met dubbele kokerprofielen vanwege de hoge windbelasting. De pijlerfunderingen staan op de zeebodem op -45m aan de Aziatische kust en op -37m aan de Europese kust. Als onderdeel van de grondverbeteringswerken zijn 165 stalen palen met een diameter van 2,5 m geheid voor de fundering van de Aziatische pijler en 203 palen voor de fundering van de Europese pijler. De brug over de Zee van Marmara betekent dat de reistijd over de Straat van Çanakkale van vijf uur is teruggebracht tot slechts enkele minuten.

canakkalebrug 03

Download hier het artikel in pdf-formaat logo pdf