hbo boek

De Bruggenstichting heeft een studieboek uitgegeven, waarin de basiskennis wordt gegeven, waarover elke HBO-abituriënt zou moeten beschikken om in de bruggenbouw actief te kunnen zijn. Dat geldt voor zowel de uitvoering, het ontwerp, de constructie of het onderhoud. Het is kennis die ook voor andere niveaus van onderwijs toegankelijk is, ‘van bol4 tot universiteit!’. Het boek is ook interessant voor overheid en bedrijfsleven. De uitgave is een geheel herziene en aangepaste bewerking van die voor het MTS onderwijs van destijds van dezelfde auteur.

• Vormgeving van bruggen
• Typen bruggen naar functie, toegepaste materialen en krachtsoverdracht
• Beweegbare bruggen van ophaalbrug tot rolbasculebrug • Onderbouw van bruggen, landhoofden, pijlers en bijzondere pijlerconstructies
• Opleggingen en voegovergangen – werking en vormgeving
• Bovenbouw - het dek, bovenbouw in hout, staal, vvk (vezelversterkte kunststof), gewapend beton en voorgespannen beton, vakwerkliggers
• Uitvoeringsmethoden: vooraf vervaardigde en ter plaatse vervaardigd bruggen in staal, beton en vvk, vrije uitbouwmethode, schuifmethode
• Berekening van bruggen - uitgangspunten, brugbelastingen,voorbeeldberekening fiets+voetbrug
• Beheer en Onderhoud - inspectie, instrumenten voor inspectie en beheer van objecten

hbo boek 02

Deze nieuwe uitgave past geheel in de kennisoverdrachtsdoelstelling van de Bruggenstichting en mag in het civieltechnisch onderwijs niet ontbreken.

De prijs van het boek is € 59,00. Formaat 250 x 235 mm, omvang 192 pagina’s. Het streven is om het boek in de nabije toekomst ook digitaal beschikbaar te stellen.

Dit boek is niet meer te bestellen.