VianenBruggen spreken tot de verbeelding vanwege hun uiterlijk en het technische vernuft waarmee ze werden gebouwd. De vier vaste en dertien beweegbare bruggen tussen Gorinchem en Vianen vormen daarop geen uitzondering.

De meeste beweegbare bruggen aan het Merwedekanaal maakten plaats voor eigentijdse oeververbindingen. Alleen de Bolgerijense brug blijft gespaard als industrieel monument. Bovendien is het beheer overgegaan van Rijkswaterstaat naar de provincie Zuid Holland. Redenen te meer om stil te staan bij deze ingenieuze bouwwerken, waarvan het merendeel al meer dan honderd jaar dienst heeft gedaan.

Deze uitgave behandelt op deskundige wijze de geschiedenis van de beweegbare bruggen in het Zuid-Hollandse deel van het Merwedekanaal en wordt nader ingegaan op de redenen voor vervanging van de oude bruggen.

De vele afbeeldingen in zwart/wit en de interessante teksten maken Van Vianen tot Gorinchem een aantrekkelijke uitgave voor iedereen met belangstelling voor bruggenbouw en het Merwedekanaal.

H. de Jong en N.G.M. Muyen 1998, ISBN 978 90 5345 123 6, tweede druk 2007

bestellen