Symposium Fiets+Voetbruggen
• 12.45 uur Opening
Edwin Megens en Joris Smits
Edwin is voorzitter van het Platform Fiets+Voetbruggen en architect bij StudioSK-Movares.
Joris is ook dit jaar dagvoorzitter van het Platform Fiets+Voetbruggen en is partner/architect bij Ney & Partners Nederland en universitair hoofddocent ‘Bridge Design’ aan de TU Delft.
• 13.00 uur Van Arkene fiets- en voetgangersbrug, Arquennes, BE
Marijn Laethem, Bureau Greisch
Een nieuwe cortenstalen brug voor voetgangers, fietsers en ruiters completeert het netwerk van langzaam verkeerpaden door het dorp Arkene. Bijzonder is dat de nieuwe brug volledig op de overgebleven steunpunten van de voormalige spoorlijn n°141 gefundeerd is. Het ontwerp is met veel respect voor de overblijfselen van het oorspronkelijke kunstwerk uitgewerkt, waardoor de brug naadloos opgaat in het landschap. Een hedendaagse en fijnmazige stalen staafnetligger, in combinatie met een hardhouten brugdek vormen een poëtische verwijzing naar de oude spoorbrug.
• 13.30 uur Torsiestijve schommelbrug Van Leeuwenhoekpark, Delft, NL
Jurgen Voermans, Royal HaskoningDHV
We nemen u mee naar Nieuw Delft waar de transformatie van de spoorzone tot een bruisende leefomgeving plaatsvindt. Een van de hoogtepunten in het ‘Van Leeuwenhoekpark’ dat momenteel bovenop de nieuwe spoortunnel verreist is een torsiestijve schommelbrug. In deze presentatie verkennen we het boeiende proces van het vertalen van het architectonische ontwerp naar een maakbaar en veilig constructief ontwerp. Ingegaan wordt op diverse ontwerpuitdagingen: het slanke ontwerp in relatie tot comforteisen en de krachten die voortkomen uit de schommels onder de brug.
• 14.30 uur Circulaire Brug Asterpad, Buiksloterham, Amsterdam, NL
Jan Grit, Volker Wessels
De transformatie van Buiksloterham van een industrieel bedrijventerrein naar een duurzaam woon-/ werkgebied vordert gestaag. In de Buiksloterham staat circulair bouwen centraal. Het doel is om de fiets- voetgangersburg te bouwen uit gebruikt materiaal. Gemeente Amsterdam en Van Hattum en Blankevoort pakken dit werk samen als bouwteam op. Het verzamelen van de bouwmaterialen en het ontwerp gaan hand in hand. Graag delen wij de door ons opgedane inzichten in de praktijk van het samenwerken aan een volledig circulaire brug.
• 15.00 uur Himmelhausmattesteg webnethangbrug, Emmental, CH
Fabian Graber (in het Engels), Jakob Rope Systems
Deze moderne en elegante hangbrug met een totale lengte van 25,8 meter werd geopend in november 2020 en maakt het voor voetgangers en fietsers mogelijk om de rivier de Trub, gelegen in Trubschachen in de Zwitserse Emmental regio, over te steken. Het is de eerste keer dat een hangbrug wordt opgehangen aan een roestvaststalen staalkabelnet in plaats van traditionele ophangingskabels.
• 16.00 uur Productie- en vergunningsproces Zonnewendebrug, Amsterdam, NL
Maikel van As, Ingenieursbureau Amsterdam
Het toepassen van innovaties kent altijd risico’s, daar hoef je niet voor weg te lopen zolang je ze kan beheersen. Bij het project Zonnewendebrug is in een vroeg stadium de keuze gemaakt om een samenwerking met de firma MX3D aan te gaan, bekend van de stalen 3D-geprinte ‘brug’ in Amsterdam die niet als brug geclassificeerd mocht worden. De Zonnewendebrug daarentegen is een ‘echte’ brug met 3D-geprinte constructieve balusters en een boeiend productie- en vergunningsproces.
• 16.30 uur Brug Kop Weespertrekvaart, Amsterdam, NL
Syb van Breda, Syb van Breda & Co Architects
Deze brug maakt optimaal gebruik van een aantal bijzondere randvoorwaarden: maximaal 5 meter hoge doorvaartopening, minimale impact op het natte profiel van de Vaart, een bescheiden uitstraling en een hoge duurzaamheidsambitie. Door de beperkte doorvaarthoogte hoeft het val slechts 18º open. De brug is gemaakt van cortenstaal en grotendeels gerecycled beton. De aandrijving is met een dubbele elektromechanische actuator, een primeur in Nederland. De footprint van de brug (materiaal en energiegebruik) is hiermee minimaal. De brug is momenteel in aanbouw.