Bruggen, meestal sta je er niet bij stil. Ze vervullen gewoon hun functie. Maar ook een brug raakt op leeftijd en moet dus eigenlijk met pensioen. En als veel bruggen tegelijk met pensioen zouden gaan, dan wordt het een hele grote klus om deze allemaal tegelijk te vervangen. En dat is nou precies de grote uitdaging waar Rijkswaterstaat de komende jaren voor staat! Want veel bruggen zijn in dezelfde periode gebouwd. Botte Jellema sprak af met bruggenspecialist Dick Schaafsma over deze enorme uitdaging.

https://soundcloud.com/rijkswaterstaat/36-bruggen-met-pensioen

Studenten beginnen het leerjaar met opdracht in de buitenlucht. Het bouwen van een brug met alleen hout en touw, een zogenaamde houtje-touwje-brug.

Civilion 2024

Design en Construct is heden ten dagen een zeer gebruikelijke vorm om een project te realiseren.
Als groep gaan we dit dan ook werkelijk uitvoeren. We gaan een brug ontwerpen en bouwen.

Dit soort vakwerk zie je tegenwoordig niet meer zo vaak

DEN HAAG - De historische Haagse Hemsterhuisbrug, die de Veenkade en de Noordwal met elkaar verbindt, is weer terug in de binnenstad. De brug is in ere hersteld en kan voor het eerst sinds de jaren zestig weer draaien. Dat het om een bijzonder aanzicht gaat, blijkt maar weer uit de reacties van Hagenaars op de opening. De hekjes van de groene brug zijn nog maar net dicht, als de piepjes aangaan. Op de kade klinken enthousiaste geluiden van omwonenden, die alle bewegingen van de brugwachter volgen. Dan volgt een zijwaartse beweging, waarmee de brug wordt geopend. 'Dit is heel bijzonder', vertelt een bewoner vanaf de Veenkade. 'Dit is de enige brug in heel Den Haag die open gaat met een draaibeweging.' 

De gietijzeren brug komt uit 1885 en is een van de weinige overgebleven bruggen van de Haagse ijzergieterij en pletterij L.I. Enthoven & Cie. Aangezien de kades dreigden te verzakken, is de brug in de jaren zestig vastgezet. Om de brug te restaureren, heeft de gemeente met verschillende partijen samengewerkt, tot een staalgieterij in het Spaanse Bilbao aan toe. Ook is er een aantal onderdelen hersteld.

Bewoners Moordhuizen zijn voor de zomer weer íets veiliger
Twee avonden en nachten, een aantal zware vrachtwagens en twee flinke hijskranen, die waren nodig voor het plaatsen van de loodzware delen van de nieuwe brug bij de Veerweg in Alphen. De speciale operatie werd voor het grote publiek nog even stilgehouden, voor de veiligheid.
Te veel mensen aan de kant die de gigantische operatie zouden bekijken, dat wilde Nederzand liever niet, laat Gaby Huisman van het bedrijf weten. Zandwincombinatie Nederzand laat de brug over de nevengeul bij Alphen bouwen als onderdeel van het project Over de Maas. De nieuwe verbinding begint nu echt vorm te krijgen. Het was de bedoeling om de brugdelen al in december te plaatsen, maar dat kon vanwege het hoge water niet doorgaan. Nu wordt er gestaag doorgewerkt.

Op 14 november 2024 organiseren wij voor de tiende keer het Symposium Fiets+Voetbruggen.
Voor ons een mooie aangelegenheid om een representatief boek uit te geven over dit interessante vakgebied. De inhoud van het boek zal voornamelijk bestaan uit de presentatie van ca 50 bruggen, die in hun samenhang een goed beeld oproepen van de ‘state of the art’ in ons land. Vermoedelijk komt het boek in de loop van het jaar 2025 uit!

Hierbij roepen wij u op om een brug aan te melden waarvan u de beheerder, ontwerper of bouwer bent. Onze beoordelingscriteria voor opname in het boek zijn:

  • Fiets- en/of Voetgangersbrug, die vóór 1 juli 2024 in gebruik is genomen:
  • onderscheidend is m.b.t. de volgende aspecten:
  • vormgeving en landschappelijke inpassing
  • materiaal gebruik en/of toegepast constructief systeem
  • onderdeel vormt van een ‘verhaal’ en/of ‘impact’ heeft op de samenleving.

De selectiecommissie zal streven naar een evenwichtige samenstelling, ook wat betreft de regionale spreiding en de bouwperiode. Monumentale bruggen zijn ook zeker welkom!

Een monumentale brug in Den Haag kan na zestig jaar stilstand binnenkort weer draaien. De bijna 140 jaar oude Hemsterhuisbrug is de afgelopen twee jaar gerepareerd, schrijft Omroep West.

De Hemsterhuisbrug werd in 1885 gebouwd door de Haagse ijzergieterij en pletterij L.I. Enthoven & Cie. Datzelfde bedrijf was onder meer verantwoordelijk voor de pilaren op station Holland Spoor en de voetgangersbrug bij het centraal station in de stad.

De gietijzeren brug werd twee jaar geleden in zijn geheel verwijderd. Omdat het Haagse bedrijf achter de brug niet meer bestaat, heeft een staalgieterij in de Spaanse stad Bilbao de restauratie uitgevoerd. Onderdelen die niet volledig vervangen hoefden te worden, zijn in Nederland hersteld. Afgelopen week is de brug met een grote hijskraan teruggeplaatst tussen de Noordwal en de Veenkade in Den Haag. Eind februari kan de brug weer gebruikt worden door fietsers en voetgangers.