De Nederlandse Bruggenstichting en Platform Bruggen (ondersteund door CROW) hebben de handen ineengeslagen om dit evenement in 2025 naar een nog hoger niveau te tillen. Verwacht een dag vol plenaire sessies, workshops, en natuurlijk volop netwerkmogelijkheden.

cover september 24

Handreiking voor brug mét de buren

Op het knooppunt van netwerkinfrastructuren ligt een complex spanningsveld tussen samenhang en scheiding. In Bruggen nr. 2 beschreef ‘Een brug ván de buren’ de gevolgen van de technische samenhang en gescheiden operationele taken. Dit spanningsveld is het startpunt voor een brug mét de buren. Een schets.

afb01 03

Grip krijgen op portfolio kunstwerken

Het klimaatakkoord wil dat het vervangings- en renovatie-programma circulair en CO2-neutraal gebeurt. Er is structureel een tekort aan technisch personeel en ook de budgetten zijn lang niet altijd even goed toereikend. Veel uitdagingen, maar hoe ga je die prioriteren?

grip ambitiebepaling

Astra-brug laat verkeer doorrijden

Een bijzondere brug, die Astra-brug. Hij wordt gebouwd op een weg, zodat het verkeer er overheen kan rijden, terwijl de bouwers onder de stellage hun werk kunnen doen. Een slimme innovatie in Zwitserland.

Astra brug 010

De Gouden Poort van San Francisco

In de serie Bruggen in de Kunst dit keer een brug die bijna synoniem is met San Francisco en tegelijkertijd met alle hangbruggen van de wereld: de Golden Gate Bridge. De brug overspant de poort naar de Stille Oceaan tussen het schiereiland van San Francisco en Marin County ten Noorden van de stad.

GoldenGate 04

Circulair moet je gewoon dóen

“Circulair is niet moeilijk. Circulair moet je gewoon dóen”, horen we van Robbert de Metter; eigenaar van Meerdink Bruggen in Winterswijk. In tien maanden verving zijn team de 92 m lange houten Lamgatse pyloonbrug tussen Moerdijk en Halderberge voor een versterkte circulaire stalen versie van de fiets- en voetgangersbrug.

Lamgatsebrug04

Haringvlietbrug onlangs versterkt

Bij inspecties van de Haringvlietbrug kwamen diverse onvolkomenheden, zoals gebroken bouten, aan het licht. Er zijn herberekeningen uitgevoerd en diverse herstelmaatregelen doorgevoerd. Met de aangebrachte versterkingen is de Haringvlietbrug weer constructief veilig.

haringvliet 02

Spoorbrug met koolstof trekelementen

Tijdens een feestelijke ceremonie is 31 juli 2024 de nieuwe Oderbrug bij Küstrin-Kietz in Duitsland ingehuldigd. De innovatieve netwerkboogbrug is voorzien van een speciale technische oplossing die is ontwikkeld door ingenieursbureau schlaich bergermann partner (sbp): een lichtgewicht en materiaalbesparende netwerkboog die koolstof trekelementen gebruikt.

Oderbrug 05

BruggenFestival2025:

Het Event dat je niet wilt missen

Zet 20 maart 2025 alvast met dikke letters in je agenda, want dan vindt het BruggenFestival2025 plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Dit unieke evenement belooft dé ontmoetingsplek te worden voor iedereen die zich bezighoudt met bruggenbouw, van ervaren professionals tot aanstormende talenten, voor bestuurders, opdrachtgevers en opdrachtnemers, voor ontwerpende- en uitvoerende partijen. Dit jaar staat het festival in het teken van duurzaamheid, circulariteit en innovatieve brugontwerpen – thema’s die actueler zijn dan ooit.

Bruggenfestival logo

Infrastructureel hoogstandje

De Sotralink hangbrug verbindt het eiland Sotra met het vasteland. De brug loopt van Øygarden naar Bergen. Hij maakt onderdeel uit van een netwerk van wegen, tunnels, bruggen en  viaducten. Het geheel staat te boek als een infrastructureel hoogstandje.

Sotrabrug 05