Amsterdam maakt ruim baan voor innovaties
Veel, zo niet alle kademuren langs de Amsterdamse grachten zijn aan vervanging toe. Hoe dit uit te voeren zonder gedeelten van de stad voor langere tijd onbereikbaar te maken, hoe rekening te houden met de vele woonboten en toch de scheepvaartverkeer dor de grachten te blokkeren? De ‘markt’ is uitgenodigd om hiervoor (uitvoerigs)ontwerpen in te dienen. Uit de ingediende ontwerpen zijn er drie uitgekozen, die zich in de praktijk mogen bewijzen. Daarna wordt een definitieve keuze gemaakt voor de meest geschikte oplossing.
Boekbespreking uitgave ‘Alle 704 bruggen van Dordrecht
Een boek geschreven door een Dordtenaar die geen bruggenbouwer, zelfs geen technicus is, maar gegrepen werd door de bouw van de Prins Clausbrug en daardoor in zijn omgeving op zoek ging naar de bruggen in zijn stad. En dan ben je in het waterrijke Dordrecht natuurlijk gezegend met een enorme schat aan bruggen: het bleken er dus 704 te zijn, beweegbaar of vast, modern of historisch van aard voor verkeer, voetgangers of treinverkeer.
Naamgeving van bruggen en viaducten
Fred van Geest
Hoe komt een brug aan zijn naam of krijgt een brug überhaupt wel een naam? Dat laatste heeft wel de voorkeur, maar hoe gaat dat dan in zijn werk? Veel brugnamen zijn ontleend aan verzetsstrijders of gevallenen uit WOII. Een recent initiatief is het vernoemen van bruggen naar omgekomen militairen in zogeheten vredesmissies. Een aantal voorbeelden worden beschreven.
Vlotbrug ‘t Zand, als brug en als lino
Michel Bakker
In de serie ‘Bruggen in de kunst’ wordt aandacht besteed aan de pontonbruggen over het Noordhollandsch Kanaal , waardoor Erna van Mondfrans zich liet inspireren door de vlotbrug ’t Zand. Verwarrend vond ze het wel: “er wordt een opening voor de scheepvaart gemaakt, links en rechts, een wirwar van paaltjes en leuningen, geen touw aan vast te knopen!”
De historie van het kanaal en van de vlotbug komen eveneens aan de orde.
Circulaire bruggen: Wat kunnen wij er nu al doen?
Sinds 2023 moet er circulair worden aanbesteed, zoals beschreven in het artikel van het transitieteam Circulaire Bouweconomie. Dit is een stap richting een circulair en CO2-neutraal (oftewel duurzaam) Nederland in (uiterlijk) 2050. Er zijn veel initiatieven om de CO2-uitstoot te verminderen en een circulaire economie te realiseren. Ook bruggen kunnen hieraan bijdragen
6.Recordbrekende verplaatsing t.b.v. Britse spoorweg
Het Britse HS2-hogesnelheidsspoorproject heeft een onderdoorgang van 6.200 ton gerealiseerd, die onder de West Coast Main Line op zijn plaats is gereden nadat hij naast de spoorbaan gebouwd was.
Een ‘duizendwielenwagen’ (Self-Propelled Modular Transporter - SPMT) met in totaal 840 wielen voerde de twee uur durende operatie uit, die plaatsvond nabij Lichfield.