Bruggenstichting

Welkom op de website van de Nederlandse Bruggenstichting

image

Het doel van het platform is het vergroten van de technische en architectonische kwaliteit van Fiets+voetbruggen. Dat wil het Platform bereiken door het verspreiden van kennis over het ontwerp proces in samenwerking met alle betrokken partijen.

image

De Nederlandse Bruggenstichting en Platform Bruggen (ondersteund door CROW) hebben de handen ineengeslagen om dit evenement in 2025 naar een nog hoger niveau te tillen. Verwacht een dag vol plenaire sessies, workshops, en natuurlijk volop netwerkmogelijkheden.

image

Platform Bruggen bundelt krachten van alle partijen in de bruggensector. Kennis wordt gedeeld en geborgd en samen worden innovaties versneld die bijdragen aan een efficiëntere en effectievere invulling van de vervangings-, renovatie- en verduurzamingsopgave.

Op 3 oktober 2019 vond de allereerste excursie van de Bruggenstichting Young plaats: een spannende middag voor het kersverse bestuur. Blij waren we dan ook dat het enthousiasme voor deze excursie vanuit allerlei richtingen kwam: van jonge studenten tot de lang werkenden en alles er tussenin.

Allereerst verzamelden we ons in “de Rotterdam” van Rem Koolhaas waar we een fantastisch uitzicht op de Nieuwe Maas met al zijn bruggen hadden. Het beste uitzicht hadden we echter op het onderwerp van de dag: de Erasmusbrug. Misschien is dit wel de meest iconische brug van heel Nederland. Behalve een architectonisch hoogstandje zit het ontwerp ook technisch bijzonder in elkaar.

Na een kort inleidend praatje van het bestuur trapte Jaco Reusink van Ingenieursbureau Rotterdam de dag af. Hij vertelde ons allereerst over de werkzaamheden van Ingenieursbureau Rotterdam in het algemeen. Onder andere hun inzet voor de CUR-aanbeveling 124: “Constructieve veiligheid bestaande bruggen en viaducten van decentrale overheden” kwam naar voren. Daarna spitste de presentatie zich toe op het ontwerpproces van de grootste en zwaarste basculebrug in West-Europa: de Erasmusbrug. Het ontwerpproces ging gepaard met complexe uitdagingen die voortkwamen uit de wensen van de architect (Ben van Berkel) en de randvoorwaarden waaraan het ontwerp moest voldoen. Een voorbeeld hiervan is de knik die in het val verwerkt zit: technisch ingewikkeld, maar architectonisch gezien natuurlijk prachtig.

Na de presentatie begaf de groep zich, inmiddels in tweeën gesplitst, zich het druilerige weer in om alles eens in het echt te bekijken. Één groep startte de rondleiding in de basculekelder, terwijl de andere groep het bedienhuis ging bekijken.

De grootste en zwaarste basculekelder van West-Europa is natuurlijk indrukwekkend om te zien. Nog indrukwekkender is het wanneer deze bascule in beweging komt tijdens een rondleiding. Dat geluk (of timing) hadden wij als groep! Staand op de balkons met roostervloer tegen de wand van de basculekelder konden we van wel heel dichtbij aanschouwen hoe het bewegingswerk in actie kwam.

Natuurlijk kan ook de (netwerk)borrel niet ontbreken. Om de middag af te sluiten werd, wederom met prachtig uitzicht op de Erasmusbrug, het glas geheven op een geslaagde eerste excursie.

In het bijzonder willen we Jaco Reusink, René Plug en Patrick Keehnen van Ingenieursbureau Rotterdam bedanken voor het verzorgen van deze interessante middag.

Hopelijk tot de volgende excursie!