Wéér staat het stil op de Galecopperbrug
Marco Gerling
Utrecht - Opnieuw krijgen automobilisten te maken met ernstige verkeershinder op de A12 bij Utrecht. Kabels van de Galecopperbrug zijn versleten en daarom zijn grootschalige werkzaamheden nodig die tot diep in 2024 duren.
Afgelopen weekend begonnen de eerste voorbereidende werkzaamheden met een inspectie en technische metingen, waardoor er ’s avonds minder rijstroken beschikbaar waren. Dat is nodig voorafgaand aan grote werkzaamheden met nog veel meer impact. Dat echte werk aan de brug, die stamt uit de jaren 70, begint op maandag 13 juni. Vanaf dan geldt permanent een snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur en zijn bovendien drie hoofdrijbanen en twee parallelrijbanen versmald. Die versmalling en beperkte snelheid zijn volgens woordvoerder Jo han de Boer van Rijkswaterstaat hard nodig om werkruimte te creëren.
Tuien
Op de op een na drukste brug van Nederland (220.000 passanten per dag) worden de stalen kabels (tuien) van het zuidelijke brugdeel vervangen. De verwachting is dat het werk zal leiden tot ernstige verkeershinder voor verkeer richting knooppunt Lunetten. Maar uitstel van het werk is gezien de staat van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal geen optie meer.
Naast het werk aan acht versleten kabels, die ernstig te lijden hebben onder roestvorming, wordt tegelijk onderhoud gepleegd aan twee hoge stalen torens (brugpylonen) van de brug. Het gaat onder meer om grondig schilderwerk en het vervangen van steunpunten onderaan de torens.
In de pylonen komen extra gaten om de nieuwe kabels in te kunnen bevestigen, voordat de oude verdwijnen. Omdat dit bevestigen en het op spanning brengen van de nieuwe kabels precisiewerk is, kost dit volgens De Boer veel tijd. „Dit is echt een heel grote ingreep. We pakken nu alles op dat we tegenkomen in de brug. Dat werk kunnen we niet zonder files oplossen. Leuker kunnen we het niet maken, dit onderhoud is niet voor niets.”
Volgens de woordvoerder zorgt het huidige verkeer voor een zwaardere belasting van de brug dan pakweg twintig jaar geleden. Daarom wordt tijdens de werkzaamheden ook de draagkracht van de brug verhoogd. „Aan de pylonen komen heel stevige, in elkaar gedraaide staalkabels.”
In overleg met de provincie wordt voor aanvang van het werk geprobeerd om zo veel mogelijk weggebruikers de Galecopperbrug te laten mijden. „Dit is geen lokale verbinding tussen De Meern en Hoograven, dit is de weg tussen Den Haag en Arnhem. Mensen kunnen bijvoorbeeld omrijden via de A1 of de A15.” Belonen van omrijden zoals bij eerdere werkzaamheden ligt niet in het verschiet.
In totaal komen de kosten voor vervangen van de kabels en bijkomend werk aan de brug uit op 27 miljoen euro. Daarbij zit geen werk in de rij-richting naar Den Haag inbegrepen, want dat is nog niet nodig vanwege een andere constructie van de kabels op dit brugdeel.
Fileleed
Wel moeten op dit weggedeelte nog voegovergangen (flexibele wegdelen) worden vervangen. Dat is aan de kant waar de kabels worden aangepakt al in 2019 gebeurde en zorgde toen voor veel fileleed. Of dit voorlopig de laatste werkzaamheden zijn op de drukke route? De Boer: „Nee, werk blijft altijd nodig bij schade aan het asfalt, aan de lijnen en aan de verlichting.”
Een speciale campagne infomeert weggebruikers over het werk op de A12.
Bron: AD Woerden 11 mei 2022