De iconische stalen spoorbrug over de Maas in Maastricht dreigt te verdwijnen. Eigenaar ProRail heeft een aanvraag ingediend om de brug te slopen. De sloopplannen zijn opvallend, want de brug werd in
2010 nog voor 33 miljoen euro opgeknapt. Maar sinds die tijd hebben er slechts vijftien treinen van de brug gebruikgemaakt!
Vanuit de politiek wordt bezwaar aangete-kend tegen de voorgenomen sloop omdat de brug gezien wordt als een monumentale spoorbrug. Sloop zou doodzonde zijn.
STALEN BOOGBRUG
De huidige stalen boogbrug over de Maas stamt uit 1957. Die kwam in plaats van de oude spoorbrug die de oorlog niet overleefde. In het rechtergedeelte naast de boog (zie foto 1) is een beweegbaar gedeelte aangebracht, een zogenaamde tafelbrug. Er is echter sinds 1957 nauwelijks gebruik-gemaakt van de brug. In 2010 ontstond het plan om de grote papierfabrieken van Sappi in Maastricht en in Lanaken (aan de andere kant van de Belgische grens) per spoor met elkaar te verbinden. Sappi, de gemeente Maastricht en de provincie Limburg staken in totaal 33 miljoen euro in het project. Het spoortraject inclusief de opgeknapte brug werd in 2011 heropend. Sinds 2016 rijdt er geen enkele rein meer overheen.
SNELTRAMVERBINDING
Er zijn wel plannen met de brug. Er wordt al geruime tijd gesproken over de aanleg van een sneltramverbinding tussen Maastricht en de Belgische stad Hasselt. De brug past in dat traject, maar Rijkswaterstaat is niet enthousiast. Bij hoogwater zou de brug (te) vaak open moeten om schepen te laten passeren. Dit wordt echter lokaal ontkend; veruit de meeste schepen zouden probleemloos onder de brug door kunnen. Daarnaast is er ook nog een optie om de spoorbrug om te bouwen tot brug voor fietsers en voetgangers waardoor sloop voorkomen zou kunnen worden. Onlangs is een kraanwagen tegen een Maastrichtse spoorbrug in de voormalige spoorlijn Maastricht-Hasselt gereden (foto 2). Hierdoor is de brug - een rijksmonument - gedeeltelijk ingestort en aanzienlijk beschadigd. De spoorbrug is gebouwd tussen 1854 en 1856. De brug wordt al enige tijd niet meer gebruikt, maar zou wellicht weer een rol kunnen spelen in de al eerder genoemde aanleg van een sneltramverbinding tussen Maastricht en de stad Hasselt.
Download hier het artikel in pdf-formaat