Bruggenstichting
Welkom op de website van de Nederlandse Bruggenstichting

Het doel van het platform is het vergroten van de technische en architectonische kwaliteit van Fiets+voetbruggen. Dat wil het Platform bereiken door het verspreiden van kennis over het ontwerp proces in samenwerking met alle betrokken partijen.
Hefbrug
|
Beweegbare brug, waarvan het bewegende deel (het val) verticaal tussen torens omhoog en omlaag bewogen kan worden. Hefbruggen zijn beweegbare bruggen waarbij grote doorvaartbreedten mogelijk zijn. De doorvaarthoogte wordt echter beperkt door de hefhoogte van het val. Het gewicht van het val wordt nagenoeg gecompenseerd door contragewichten die via omloopschijven boven in de heftorens met kabels aan de vier hoekpunten van het val zijn bevestigd. De krachten, nodig voor het bewegen van het val, blijven daardoor beperkt. Door te zorgen voor enig overgewicht van het val t.o.v. de ballast, ligt het val in gesloten positie stabiel en kan het door het weg- of spoorverkeer worden bereden. Ook zijn er zo nodig nog extra grendels aanwezig. Het val kan worden bewogen door met een lier bovenin de torens aan het val te trekken of door de contragewichten omlaag te trekken met lieren onderaan de heftorens of door de contragewichtschijven aan te drijven. Bij alle typen aandrijvingen worden voorzieningen getroffen voor een goede gelijkloop van de hoekpunten, zodat het val tijdens bewegen horizontaal blijft. In veel gevallen zijn de bewegingswerken aan beide landhoofdzijden aan elkaar gekoppeld. De in maart 2013 geopende Pont Jacques-Chaban-Delmas in Bordeaux is met een maximale dekhoogte van 53 meter de hoogste hefbrug van Europa. De hoogste hefbrug van Nederland is de nieuwe Botlekbrug uit 2015, die in geopende stand een doorvaarthoogte heeft van 45,6 meter. In de Verenigde Staten zijn er hefbruggen die meer dan 60 meter boven het water gehesen kunnen worden.
|
Hangbrug
Bij een hangbrug brengen de hangkabels de belasting op de brug (en het eigen gewicht van het brugdek) over op draagkabels, die tussen twee torens (pylonen) zijn opgehangen en in landhoofden zijn verankerd. In Nederland zijn (nog) geen hangbruggen gebouwd, aangezien de krachten in de draagkabels zeer groot zijn en daardoor grote horizontale krachten op de landhoofden worden uitgeoefend. Doordat de draagkracht van de bodem in Nederland niet groot is zijn deze landhoofden erg kostbaar. Pas bij zeer grote overspanningen (groter dan 500 meter) zijn deze bruggen aantrekkelijk. In het buitenland zijn vele hangbruggen gebouwd, de bekendste is wel de Golden Gate Bridge in San Francisco. De Akashi-Kaikyobrug in Japan heeft een overspanning van 1991 meter tussen de pylonen en heeft daarmee de grootste overspanning ter wereld.
schema van een hangbrug
De Akashi-Kaikyo brug bij Kobe in Japan.
Draaibrug
|
Een beweegbare brug die in het horizontale vlak kan draaien om een verticale as. De brug kan gelijkarmig of ongelijkarmig zijn. In het laatste geval wordt de korte arm t.b.v. het evenwicht extra geballast. Dit brugtype wordt zowel voor spoorbruggen als voor wegverkeersbruggen toegepast. |
Boogbrug met trekband
Zoals hierboven al is vermeld, ontstaan bij een zuivere boogbrug grote horizontale en verticale krachten op de landhoofden of pijlers. In rotsachtige bodem is dat doorgaans geen bezwaar, maar in slappe veenbodem kunnen met name de grote horizontale krachten voor grote problemen met de fundatie zorgen. Het is nodig om dan een ander type boogbrug te kiezen, namelijk de boogbrug met trekband. Bij dit type boogbrug worden de horizontale krachten uit de boog opgenomen door een trekband. Een voorbeeld is de verkeersbrug over de Maas bij Hedel en de oude verkeersbrug over de Lek bij Vianen.
schema van een boogbrug met trekband
De Lekbrug bij Vianen
Voor de boogconstructie kan ook een vakwerk worden gekozen.
schets van een vakwerkboogbrug met trekband
De brug over de Noord bij Hendrik Ido Ambacht
schets van een boogbrug met trekband, waarbij de boog is uitgevoerd als vakwerk en de trekband bevestigd is aan de onderrand van de boog
De spoorbrug over de Rijn bij Oosterbeek
Boogbrug
Bij zuivere boogbruggen worden de bogen op druk en buiging belast. Bij de opleggingen ter plaatse van de boogeinden ontstaan grote verticale en horizontale oplegkrachten, die via de landhoofden of pijlers naar de vaste grond moeten worden overgebracht. De aanbrug van de verkeersbrug over de Waal in Nijmegen is een zuivere boogbrug met hooggelegen rijvloer. Men spreekt van een hooggelegen rijvloer als het rijdek boven de boog ligt, een laaggelegen rijvloer als het rijdek even hoog als de opleggingen van de boog ligt en een tussengelegen rijvloer als die tussen de bogen ligt.
Spoorboogbrug over de Spree in Berlijn
schets van krachten op de oplegging uitgeoefend door de boog
plaatje van de Zoombrug in Bergen op Zoom
schets van een zuivere boogbrug met volwandige boog en tussengelegen rijvloer
schets van een zuivere boogbrug met vakwerkboog en tussengelegen rijvloer (men spreekt hier ook wel van "verzonken "rijvloer)
De vakwerkboogbrug over de Waal in Nijmegen
Basculebrug
|
De basculebrug is eigenlijk een ophaalbrug zonder hameipoort en balans. De kleinste vorm van een basculebrug is de brug met oorgat, een opening van ongeveer 100 cm, die met een scharnierende plaat is afgedekt. Door die plaat op te lichten kan een schip met lange mast deze brug passeren. Het val is aan één zijde langer gemaakt met een zogenaamde staart, aan het einde waarvan een ballastkist met ballast is aangebracht. De staart met ballastkist draait in een basculekelder, die onder de rijweg ligt. Deze draaiing wordt gerealiseerd door toepassing van een rondsel dat vastzit aan de staart en langs een cirkelvormige tandbaan loopt. Het rondsel wordt aangedreven door een electromotor en zal door het ronddraaien over de tandbaan lopen, waardoor het val in geopende stand wordt gebracht.
Op de foto van het model van de brugaandrijving is het rondsel (ter plaatse van het lachebekje) dat aan de brug vastzit verwijderd. De rechter foto laat de situatie zien als de brug geopend is. De schelp (ook te zien als het rode deel op de foto van de tandbaan van de Van Brienenoordbrug) is dan linksom gedraaid ten opzichte van die op de foto links ten gevolge van het linksomdraaien van het rondsel als de brug gaat openen. Deze constructie bewerkstelligt een langzame start. Als het rondsel op de tandbaan komt begint de normale brugsnelheid. Op de foto links zit het rondsel rechtsonder (niet zichtbaar), de ballastkist is rechts op de foto. Het andere uiterste van de aandrijving van een basculebrug is bijvoorbeeld de handbeweging van de Spanjaardsbrug in Rotterdam. TandwielkransRondsel 1 wordt met een handslinger rondgedraaid en drijft tandwiel 2 aan. Aan tandwiel 2 zit een rondsel 2 vast , dat op zijn beurt tandwiel 3 aandrijft. Ronsel 3, dat vast zit aan tandwiel 3 drijft tandwiel 4 aan die op zijn beurt de tandkrans aandrijft en daardoor de brug opent of sluit. Zo kan met een relatief kleine slingerkracht een zware brug worden bewogen. |
Balkbrug
![]() |
De oudste vorm van een balkbrug is waarschijnlijk een enkele boomstam of balk over een kleine rivier of sloot. Hierop werden later variaties uitgevonden, zoals het gebruiken van twee balken (of boomstammen) met dwars daarover andere balken of planken, de bevloering. Deze vormen zijn in landelijke omgevingen nog steeds te zien tussen diverse weilanden onderling. Om grotere waterlopen over te steken ontdekte men dat als men halverwege pijlers (rechtopstaande boomstammen) in het water kon zetten, een grotere afstand van oever tot oever kon overbruggen. Later werden ook bruggen gebouwd waarover zelfs paard en wagen konden gaan. Tot op heden bestaan er nog veel balkbruggen. |
Pagina 2 van 2