UTRECHT - Iedereen die wel eens over de A12 rijdt bij het Amsterdam-Rijnkanaal heeft gemerkt dat er sinds juni vorig jaar grootscheeps onderhoud wordt gepleegd aan de Galecopperbrug richting Arnhem, waar dagelijks maar liefst 110.000 auto’s en vrachtwagens overheen rijden. Op de Kohnstammschool kwamen maandag vier mensen van Rijkswaterstaat (RWS) uitleggen waarom en vooral hoe de stalen kabels kunnen worden vervangen.
Omgevingsmanager Rudy Klunder van RWS vertelde dat om de brug ook in de toekomst veilig te kunnen blijven gebruiken de hoge torens moeten worden versterkt en de stalen kabels vervangen.
Daarna mochten de kinderen van groepen 7 zelf aan de slag bij een 3,5 meter lange maquette om een werkeiland op de brug te bouwen, de omleidingsroutes te bepalen en de stalen kabels te vervangen. Iedereen droeg daarbij vanzelfsprekend oranje hesjes. „Leuk om zo te knutselen aan de brug”, reageerde Nora. Haar klasgenote Nada vond de maquette ook het leukst. „Je kunt dan zien hoe je het allemaal in elkaar moet zetten. En de brug hangt echt aan kabels.”
Eline vond het ondertussen best ingewikkeld toen het niet meteen lukte. „Maar de dames zijn er goed in, hoor”, reageerde RWS- begeleider Michel Boekee. Juf Maud Weerden keek ondertussen van een afstandje tevreden toe. „De kinderen zijn superbetrokken en fanatiek. Dit is heel leerzaam en het is vooral leuk dat ze zelf bezig zijn om de weg af te sluiten, en dat ze er samen over nadenken. En het past ook nog perfect in ons thema over constructies dat we net in de klas hebben gehad.” Ook Nout was trots op het werk van zijn klas. „We hebben geprobeerd de twee oude kabels te vervangen door vier nieuwe en dat is gelukt.” Toen de brug helemaal klaar was werd onder luid gejuich door een van de kinderen een rood-wit lint doorgeknipt en was de brug weer helemaal open.
door Eric Roeske