image

Op maandagochtend 13 november 2023 werd de laatste hand gelegd aan de spoedreparatie van de Merwedebrug bij Gorinchem. Arnold den Hoedt, projectleider van aannemerscombinatie STERK, vertelt samen met Rijkswaterstaat-projectmanager Henk Meuldijk hoe ze dit project zo snel hebben kunnen afronden. Slechts 10 weekenden waren ervoor nodig om de hangkabels van de Merwedebrug te renoveren. 5 weekenden voor de ene kant van de brug en 5 weekenden voor andere de kant. ‘Dat betekende wel dat er van vrijdagavond tot en met maandagmorgen 24 uur per dag medewerkers van ons aan het werk waren,’ vertelt Den Hoedt.

Arbeidsintensieve klus
Tijdens eerdere inspecties werd er roestvorming geconstateerd op de hangkabels van de Merwedebrug. Om de brug open te kunnen houden, was er met spoed onderhoud nodig. Normaal gesproken is levensduurverlengend onderhoud van hangkabels een arbeidsintensieve klus. Je moet eerst de oude verflagen verwijderen voordat je nieuwe verf kunt aanbrengen. Meuldijk: ‘Die verfresten bevatten de schadelijke stof Chroom 6 en mogen dus niet in het water terechtkomen. Daarom moet je de brug eerst helemaal inpakken met een soort grote tenten. Als we voor verven hadden gekozen, hadden we de hele brug voor meerdere weken moeten afsluiten.’
Nieuwe methode renovatie Merwedebrug
Rijkswaterstaat en STERK (een combinatie van Swarco en Knook Staal en Machinebouw) kozen daarom voor een nieuwe methode, genaamd cableskin. Dat houdt in dat hangkabels omwikkeld worden met een speciale beschermlaag. Meuldijk: ‘Hierdoor kan er geen water en zuurstof bij en kunnen de kabels niet verder roesten.’ In het buitenland was deze techniek - ontwikkeld door DYWIDAG - al vaker toegepast, maar in Nederland was dit de eerste keer. Alleen de onderste 2 m van de 64 kabels is niet ingewikkeld, maar heeft een nieuwe verflaag gekregen. Den Hoedt: ‘Wanneer je kabels inwikkelt, kun je er niet meer bij. Dat betekent dat je dus niet kunt zien of er verdere roestvorming is. Het onderste stuk van deze kabels is hier het meest gevoelig voor. Daarom hebben we ervoor gekozen om dat wel te schilderen.’
Snel schakelen
De renovatie van de Merwedebrug verliep ook snel door de manier waarop de samenwerking tussen Rijkswaterstaat, STERK, ingenieursbureaus ARUP en Iv-Infra was georganiseerd. Meuldijk: ‘We hadden al heel snel door welke problemen zich voordeden en welke experts we hiervoor nodig hadden. Een staalexpert bijvoorbeeld. In plaats van heen en weer te mailen, zijn we met een groep van 10 tot 12 mensen om tafel gaan zitten.' 

'Hierdoor konden we heel snel schakelen. In april lag er nog niks en in juli hadden we het hele uitvoeringsontwerp, de hinderslots en de planning al klaar liggen. We zijn uiteindelijk pas in september 2023 begonnen omdat de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug en de Heinennoordtunnel eerst afgerond moesten worden.’ Of we ook bij de renovatie van andere bruggen de cableskin-methode gaat toepassen, weet Meuldijk nog niet. ‘Er zijn niet zoveel bruggen met tuien, zoals we de hangkabels ook wel noemen. En als ze tuien hebben, zijn die niet per se aan renovatie toe.’ De Merwedebrug kan in ieder geval weer veilig worden gebruikt tot hij over een aantal jaar (2029-2031) volledig wordt vervangen.

Bron: Rijkswaterstaat