Michiel de Ruyterbrug, Urk
Het ontwerp Chris Wattel - ipv Delft
Als basis voor het ontwerp lag er een uitgebreide lijst met uitgangspunten en eisen van de gemeente en de provincie op tafel. Samen met het team is de keuze gemaakt om drie varianten met een enkele hameistijl een stap verder uit te werken. De keuze viel uiteindelijk op een enkele hameistijl met daaromheen een ovaalvormige balanspriem Ook het bewegingswerk (hydraulische cilinders) werd in dit stadium van het voorlopig ontwerp meegenomen.
De engineering Anne Jan Breimer - Ingenieursbureau Boorsma
Bouwkuiploos bouwen op het water was een bewuste keuze om de scheepvaart zo min mogelijk te hinderen. Op basis de keuze voor één centrale hameistijl is er berekend hoeveel bouwzeeg (voorvervorming) aan beide vallen in de fabriek moest worden meegeven om de opleggingen in de eindsituatie onder druk te krijgen om daarmee een vaste ligging te garanderen en de kans op klapperen tegen te gaan. Doordat het gehele ontwerp in 3D is uitgevoerd, konden de raakvlakken met alle partijen steeds goed op elkaar worden afgestemd.
De Staalconstructie Edwin Raats - Knook Staal en Machinebouw
Het feit dat we het project op basis van het EMVI-plan hebben verkregen, heeft ons zeer verheugd en betekende dat we deze hele mooie brug konden gaan bouwen. KSM is namens de Combinatie 2KA opgetreden als penvoerder.
De Uitvoering Henri de Vries - Knipscheer
Om het toepassen van een bouwkuip in de Urkervaart te vermijden, is de onderkant van de brugkelder geprefabriceerd op de oever. Door de timmermannen is een waterkerende bekisting bedacht voor de rechthoekige paalsparingen van de schoorpalen. Het van smal naar breder verlopend verkeersdek is met prefab volstortliggers opgebouwd die uitwaaieren. Het gedeelte van het voetpad dat onder de Michiel de Ruyterbrug loopt, ligt onder het waterniveau van de naastgelegen Urkervaart. In plaats van een betonnen bakconstructie, is er gekozen voor een laag met een sterke, dichte hydrogelstructuur, een mengsel van een speciale klei-polymeercomponent en een mineraal vulmiddel (zand) en water.
Elektrotechnische installatie Danny Fehling - ÆVO B.V.
80% van de ca 1300 contractuele eisen betreffen het elektronisch ontwerp. Toen de brugkelder schoon en leeg was met alleen de stoelen van de hydrauliekcilinders en de zinkerbuizen (pijpen voor de kabels naar de overkant en aanlegsteiger), kon het monteren van de kabelbanen en het trekken van de kabels (bijna 5 kilometer!) beginnen en zijn de elektrotechnische kasten geplaatst voor o.a. voor slagboombediening, seinen voor scheepvaart- en wegverkeer, elektrisch inkooppunt, hydraulieksturing en communicatie. Na installatie is de brug getest volgens het Site Acceptance Test (SAT) protocol
|