10e Bruggendag 2023

Grensverleggend bruggen bouwen
over materiaalgebruik, vakmanschap en globalisering
Kijk hieronder voor de presentaties en foto's
Activiteiten BY
Op donderdag 29 juni a.s. is er een excursie naar de Galecopperbrug in Utrecht.
Symposium Fiets+Voetbruggen 2022
Symposium Fiets+Voetbruggen op 10 november 2022.
We kijken terug op een geslaagde middag.
Lees verder om de presentaties en foto's te kunnen zien.
Bruggendag 2022

Thema: EEN BRUG NAAR DE TOEKOMST
presentatie van het boek Bruggen over de Maas
We kunnen terugkijken op een geslaagde Bruggendag op 12 mei jl. in de Jaarbeurs in Utrecht.
Mooie en diverse onderwerpen zijn aan de orde geweest.
We hebben een kleine foto impressie voor u klaar gezet....
De ontbrekende presentaties worden binnenkort op de website toegevoegd.
Terugblik excursie Erasmusbrug
Op 3 oktober 2019 vond de allereerste excursie van de Bruggenstichting Young plaats: een spannende middag voor het kersverse bestuur. Blij waren we dan ook dat het enthousiasme voor deze excursie vanuit allerlei richtingen kwam: van jonge studenten tot de lang werkenden en alles er tussenin.
Allereerst verzamelden we ons in “de Rotterdam” van Rem Koolhaas waar we een fantastisch uitzicht op de Nieuwe Maas met al zijn bruggen hadden. Het beste uitzicht hadden we echter op het onderwerp van de dag: de Erasmusbrug. Misschien is dit wel de meest iconische brug van heel Nederland. Behalve een architectonisch hoogstandje zit het ontwerp ook technisch bijzonder in elkaar.
Na een kort inleidend praatje van het bestuur trapte Jaco Reusink van Ingenieursbureau Rotterdam de dag af. Hij vertelde ons allereerst over de werkzaamheden van Ingenieursbureau Rotterdam in het algemeen. Onder andere hun inzet voor de CUR-aanbeveling 124: “Constructieve veiligheid bestaande bruggen en viaducten van decentrale overheden” kwam naar voren. Daarna spitste de presentatie zich toe op het ontwerpproces van de grootste en zwaarste basculebrug in West-Europa: de Erasmusbrug. Het ontwerpproces ging gepaard met complexe uitdagingen die voortkwamen uit de wensen van de architect (Ben van Berkel) en de randvoorwaarden waaraan het ontwerp moest voldoen. Een voorbeeld hiervan is de knik die in het val verwerkt zit: technisch ingewikkeld, maar architectonisch gezien natuurlijk prachtig.
Na de presentatie begaf de groep zich, inmiddels in tweeën gesplitst, zich het druilerige weer in om alles eens in het echt te bekijken. Één groep startte de rondleiding in de basculekelder, terwijl de andere groep het bedienhuis ging bekijken.
De grootste en zwaarste basculekelder van West-Europa is natuurlijk indrukwekkend om te zien. Nog indrukwekkender is het wanneer deze bascule in beweging komt tijdens een rondleiding. Dat geluk (of timing) hadden wij als groep! Staand op de balkons met roostervloer tegen de wand van de basculekelder konden we van wel heel dichtbij aanschouwen hoe het bewegingswerk in actie kwam.
Natuurlijk kan ook de (netwerk)borrel niet ontbreken. Om de middag af te sluiten werd, wederom met prachtig uitzicht op de Erasmusbrug, het glas geheven op een geslaagde eerste excursie.
In het bijzonder willen we Jaco Reusink, René Plug en Patrick Keehnen van Ingenieursbureau Rotterdam bedanken voor het verzorgen van deze interessante middag.
Hopelijk tot de volgende excursie!
Uitnodiging online lunchlezing Bruggen
Innovatief, voorspellend en kostenbesparend onderhoud in de praktijk
7 juli 2021
12.30 - 13.30 uur
Online
Samen met Platform Bruggen organiseren we maandelijkse terugkerende online lunchlezingen rondom het onderwerp ‘levensduurverlenging van bruggen’. In de reeks komen innovatieve inzichten en praktijkvoorbeelden aan bod. Deze eerste betreft een een praktijk casus: de renovatie van de Stationsdraaibrug te Middelburg.
De reeks lunchlezingen wordt na de zomer vervolgt!
Meer info en aanmelden
Call for papers
Symposium "Fiets+Voetbruggen"
2 november 2023
Het Platform Fiets + Voetbruggen organiseert het 9de symposium over fiets- en voetbruggen voor en met u als spreker.
Opzet van het symposium:
- inhoudelijke presentaties van opdrachtgevers, architecten, constructeurs, aannemers, enz.
- na elke voordracht is er gelegenheid met elkaar van gedachten te wisselen
- elk onderwerp over fiets-voetbruggen mag aan bod komen, mits kennisoverdracht leidend is
Bruggendag 2021
Datum: Donderdag 11 maart 2021
Locatie: Online
Techniek: YouFacilitate
Tijd: 13.30 uur tot 16.45 uur
Toegangsprijs: Gratis
Constructeurs krijgen bij deelname aan de middag 2 kennispunten voor het Constructeursregister
IABSE-Congres
IABSE is de internationale vereniging voor ingenieurs, actief in de sectoren van de bruggenbouw, grote gebouwen en civiele constructies.
De Belgische en Nederlandse afdelingen organiseren jaarlijks het grote IABSE Congres. Afgelopen jaar is dit in Gent - Belgie gehouden.
Een dergelijk congres is een perfecte gelegenheid voor het uitwisselen van ervaringen, het leggen van contacten en het zichtbaar maken van de lokale bouwsector bij de honderden nationale en internationale deelnemers.
meer informatie over IABSE op de website: https://iabse.org.
Contactpersonen:
Hans de Backer
Bert Hesselink (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. - +31 6 5109 3972)
Symposium Fiets+Voetbruggen 2020
Introductie
Het Symposium Fiets- en Voetbruggen op donderdag 12 november ging dit jaar online. Bijna tweehonderd beheerders, aannemers, ontwerpers en andere geïnteresseerden deden mee. Het symposium werd georganiseerd door het platform Fiets- en Voetbruggen namens de Nederlandse Bruggenstichting en Platform WOW.
Symposium Fiets+Voetbruggen 2021

Tergblik op het 7e symposium 11 november 2021
Het Platform Fiets+Voetbruggen is in 2014 door de Bruggenstichting opgericht. Het doel van het platform is het vergroten van de technische en architectonische kwaliteit van Fiets+voetbruggen. Dat wil het Platform bereiken door het verspreiden van kennis over het integrale ontwerpproces in samenwerking met alle betrokken partijen.
PRESENTATIES NU OOK TE DOWNLOADEN, ZIE VERDER IN DIT ARTIKEL!
Eerdere activiteiten
Jaarlijks organiseert de Nederlandse Bruggenstichting het symposium Fiets+Voetbruggen en de Bruggendag.
Hieronder kunt u terugblikken zien van de voorgaande jaren.
Symposium Fiets+Voetbruggen 2022 Symposium Fiets+Voetbruggen 2021 Symposium Fiets+Voetbruggen 2020 Symposium Fiets+Voetbruggen 2019 Symposium Fiets+Voetbruggen 2018 |
Bruggendag 2015 |
Activiteiten georganiseerd door Bruggenstichting Young |
Symposium Fiets+Voetbruggen 2019
5e symposium Fiets+Voetbruggen 7 november 2019
Het Platform Fiets+Voetbruggen is in 2014 onder auspiciën van de Bruggenstichting opgericht. Het doel van het platform is het vergroten van de technische en architectonische kwaliteit van dit type bruggen. Dat wil het Platform bereiken door het verspreiden van kennis over het integrale ontwerpproces in samenwerking met alle betrokken partijen.
• 12.45 uur Opening
Door Edwin Megens, Architect bij StudioSK-Movares en voorzitter van het Platform Fiets+Voetbruggen.
Dagvoorzitter is Joris Smits, Architect en Brugontwerper bij Ney & Partners Nederland, hoofd van de Bridge Design & Research Group aan de TU Delft.
• 13.00 uur Integraal lichtontwerp – de kracht en de mogelijkheden van goede verlichting
Door Marion Kresken, ipv-Delft.
Vaak wordt de verlichting van een brug pas op het laatste moment meegenomen bij een ontwerp wat al grotendeels is afgerond. Dat is een gemiste kans. Licht kan van grote betekenis en een waardevolle toevoeging bij het ontwerpen van fiets+voetbruggen zijn. Laat u tijdens deze presentatie inspireren over de kracht en de mogelijkheden van een goed lichtontwerp.
• 13.30 uur Brug tussen Katwijk en Oegstgeest, keuzes die leidden tot een uniek concept
Door Syb van Breda, Syb van Breda &Co.
De brug ligt op enkele kilometers van de kust in een open omgeving, dus de winddruk is hoog. De Rijn is ter plekke zo smal dat de doorvaart in beide richtingen in het midden van het water moet komen. Het enige model dat mogelijk bleek, was een draaibrug, maar dan wel een asymmetrische met een uitzonderlijk lang en slank uitkragende val en een unieke balancering met een hoge pyloon.
De pyloon suggereert eerder een verticale opening dan een horizontale. Des te groter is de verrassing als pyloon en dek spectaculair om een onzichtbare as gaan draaien.
• 14.30 uur Biocomposiet fietsbrug Risumasyl (Friesland), werken aan de klimaatopgave
Door Rinze Herrema, Witteveen+Bos
Op weg naar een volledig circulaire economie, slaat provincie Fryslân een innovatieve weg in met een biocomposiet fietsbrug van vlas en hars over het Van Harinxmakanaal bij Ritsumasyl. Welke kansen zijn benut en welke hindernissen heeft bouwteam DRIVE overwonnen om deze eerste biocomposiet brug in het openbare wegennet te realiseren?
• 14.50 uur Podiumbrug Bocholt, versneller van een gebiedstransformatie
Door Edwin Thie, Arup
Het voormalige industriegebied van de stad Bocholt wordt omgebouwd tot een nieuwe, bruisende wijk. De uitdaging was om samen met stedenbouwkundige- en landschapsarchitecten te zoeken naar een
geschikte oplossing met de meeste gedeelde waarde. De technische uitdaging lag in het realiseren van het architectonische beeld met weervast staal en het beheersen van de beleving van trillingen door voetgangers. De brug was de eerste in Duitsland met een verlijmd glasvezel versterkt kunststof dek.
• 15.10 uur VVK brugontwerp voor Additive Manufacturing
Door Bart-Jan van de Gaag, RHDHV
De mogelijkheden van Additive Manufacturing worden steeds groter en uitgebreider wat ervoor zorgt dat ontwerpers en ingenieurs kunnen denken in nieuwe mogelijkheden. Wat betekent dit voor het
ontwerpen en produceren van bruggen? Middels case studies zal deze presentatie gaan over de uitdagingen van automatisch ontwerp en productie van een vezelversterkte kunststofbrug.
• 16.00 uur Fietsostrada Antwerpen-Lier. Een staalharde keuze: beton, composiet of toch weer staal?
Door Tina Caers (provincie Antwerpen), Geert Siereveld (Composite Structures), Hannes Van de Casteele (Janson Bridging)
Provincie Antwerpen heeft zich de laatste jaren ontwikkeld als een echte bruggenbouwer om fietssnelwegen naar een hoger niveau te tillen. Zij kozen voor staal of voor glasvezelversterkte kunststof.
De presentatie richt zich op enkele praktijkvoorbeelden waar de afweging en keuze van het ontwerp wordt toegelicht en waarbij de inzichten die tijdens ontwerp en bouw zijn verkregen, worden gedeeld. Glasvezelversterkte kunststofbruggen zijn in Vlaanderen relatief nieuw.
• 16.30 uur Clausbrug Dordrecht, uitdagingen bij het integrale ontwerp
Door Britte van Kortenhof, Iv-Infra
De brug heeft een lengte van 140m en bestaat uit 2 stalen aanbruggen met een beweegbaar deel van ruim 45m lengte. Het beweegbaar is uitgevoerd als een basculebrug met scharnierende ballastmast en pendelstaaf, en wordt elektrohydraulisch aangedreven. Het architectonische ontwerp van de brug is zeer bijzonder en heeft tijdens het DO-ontwerp geleid tot de nodige uitdagingen.
Foto's van Gert Jan Luijendijk en Ciska Klooster
Bruggendag 2019
Een impressie over een succesvolle 6e bruggendag.
![]() |
Opening Bruggendag 2019 Door dagvoorzitter Lindy Molenkamp Bsc, Directeur Wegen en Kanalen Provincie Overijssel, lid Road Map Bouwagenda Bruggen en Sluizen, lid Kernteam Stroomversnelling Bruggen en bestuurslid van Wegbeheerders Ontmoeten Wegbeheerders. |
![]() |
Ga voor kwaliteit Door Jan van ’t Hof, hoofd afdeling monumenten en collecties van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed. Nederland telt ruim 63.000 rijksmonumenten waaronder 500 bruggen. Naast enkele grote rivierbruggen als de Waalbrug in Nijmegen en De Hef in Rotterdam, betreft het vooral kleinere bruggen over kanalen en grachten. Waarom zijn bruggen aangewezen als monument en wat zijn de praktische gevolgen van die monumentenstatus voor het gebruik en beheer? Naast antwoord op die vragen geeft de Rijksdienst zijn visie op het behoud van die bruggen voor de toekomst. Kwaliteit in planopzet en uitvoering zijn daarbij van groot belang. Klik hier voor PDF |
![]() |
Het uitdagende van Bruggen; het moeten wel Kunstwerken blijven Door Edwin Megens, Architect bij StudioSK-Movares en voorzitter van het Platform Fiets+Voetbruggen. Een beschouwing over de uitdagingen, waar architecten zich voor zien geplaatst. Laten we er gezamenlijk voor zorgen dat de grote uitdagingen naar de toekomst op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en versnelling, naast innovatieve technische kwaliteit óók een hoogwaardige beeldkwaliteit blijft opleveren. Klik hier voor PDF |
![]() |
Duurzaamheid en circulair bouwen Door Frederieke Knopperts Msc, Programmamanager Circulaire Economie Rijkswaterstaat. Klimaatverandering en uitputting van onze grondstoffen leiden er toe, dat we op een revolutionair andere wijze moeten nadenken over de inrichting van onze leefomgeving, waaronder de te ontwerpen, de te bouwen en de te beheren bruggen. Klik hier voor PDF |
![]() |
Hoe ver zijn wij van Genua verwijderd Door Dirk Rinze Visser van Buro Happold, Verenigd Koninkrijk Hoewel de oorzaak van het instorten van de Morandibrug nog in onderzoek is, kunnen er wel lessen worden getrokken uit deze catastrofe. Aan de hand van Genua en een aantal bijna ongelukken in het VK, zal een internationaal perspectief op structurele veiligheid worden geïllustreerd met voorbeelden uit het verleden, heden en toekomst. Klik hier voor PDF |
![]() |
Vervangingsopgave en de Bouwagenda
|
![]() |
De opgave voor Rijkswaterstaat
|
![]() |
Bruggenstichting in beweging Door Fred Westenberg, voorzitter van de Nederlandse Bruggenstichting. Met onder meer de presentatie van het studieboek “Bruggen basiskennis voor civiel technici”, de oprichting van het Jongeren Platform en het platform Brugbeheerders ontmoeten Brugbeheerders (BBOBB). Klik hier voor PDF |
Bruggendag 2020
Zoals gebruikelijk in maart organiseert de Bruggenstichting haar Bruggendag. Dit jaar wederom in de Jaarbeurs in Utrecht.
Het thema dit keer is: Bouwmeesters; wie voelt zich verantwoordelijk voor onze bruggen?
We vertrouwen erop u een interessant programma te kunnen bieden en ontmoeten u dan ook graag de 12e maart in de Jaarbeurs, Utrecht.
Aanmelden is niet meer mogelijk!
Bruggendag 2018
Thema: BRUGGEN ALS LANDMARK
Opening Bruggendag 2018 met als thema “Landmarks” Door dagvoorzitter prof. ir Bert Snijder, hoogleraar TU/e en vice-president IABSE. |
|
Renovatie van een monument door ir Dick Schaafsma, adviseur Rijkswaterstaat GPO afdeling bruggen en viaducten In 1936 werd de gierpont tussen Lent en Nijmegen vervangen door de grootste boogbrug van Europa: de Waalbrug bij Nijmegen. Sindsdien is de brug verminkt in de oorlog, het toneel geweest voor heldendaden en een Rijksmonument geworden. Dat wil niet zeggen dat de brug na 80 jaar met pensioen kan gaan. Recent zijn er grote plannen om de brug geschikt te maken voor de komende 80 jaar! |
![]() |
Een nieuwe brug in Utrecht door Edwin Schepers, projectmanager HSM Steel Structures Recent is de spoorbrug UtARK succesvol tussen twee bestaande bruggen in geïnstalleerd. Gebruikelijke methoden van installeren zoals het compleet invaren of het inhijsen waren bij deze installatie geen opties. Deze spoorbrug moest namelijk tussen twee bestaande bruggen in worden geparkeerd, op slechts 20cm van de bestaande spoorbrug. Samen met het managen van de vele stakeholders gaf dit een mooie uitdagingen. |
![]() |
Het ontwerpen en construeren van markante bruggen door prof. dr Mike Schlaich, schlaich bergermann partner Nieuwste landmark voor New Delhi. De in aanbouw zijnde Yamuna tuibrug wordt een belangrijke verbinding tussen Wazirabad en de binnenstad. Het is een technisch gecompliceerde en uitdagende brug. Specifieke eisen aan de brug komen o.a. voort uit de gestelde esthetische eisen én uit het verkrijgen van het benodigde draagvlak onder de bevolking. Het ontwerp, de bouw en lokale uitdagingen zullen worden toegelicht en geïllustreerd. |
![]() |
Omdat het niet anders kon, de missie van de architect als brugontwerper door René van Zuuk, René van Zuuk Architecten Behandeld worden vier verschillende bruggen waarbij de stedenbouwkundige randvoorwaarden bepalend zijn geweest voor de fundamentele keuzes in het ontwerpproces. De vormgeving en de constructieprincipes vullen logisch de overgebleven ruimte. De ontwerpen zijn verrassend en hebben een helder principe. De bruggen zijn functioneel maar ook iconisch. |
|
Talent in aantocht, studenten pitchen hun afstudeerwerk onder leiding van ir. Joris Smits, architect RHDHV / TU Delft De “Bridge Design Studio” is de nieuwste loot aan de stam van de Bridge Design Group van de TU Delft. Afstudeeronderwerpen in de studio variëren van brugontwerpen over de Maas in Rotterdam, topological optimization als ontwerpmethodiek voor een voetgangersbrug in Amsterdam, hybride brugconstructies in glas en VVK, bio-composite als constructiemateriaal voor een voetgangersbrug én ook nog het winnende (en gerealiseerde) ontwerp van een studentenprijsvraag. |
![]() |
Sprong over het IJ door drs Bas Boeker, projectmanager Javabrug ,gemeente Amsterdam In de zomer van 2017 is het voor Amsterdam historische besluit genomen om een langzaam verkeers- brug te realiseren over het IJ. Hiermee wordt Amsterdam-Noord verbonden met de rest van de stad. Maar wel over één van de drukste vaarwegen van Nederland midden in het centrum van de stad. In deze bijdrage zal worden ingegaan over het proces om te komen tot deze brug: op welke wijze gaat Amsterdam deze sprong maken. |
![]() |
Foto's door Gert-Jan Luijendijk en Ciska Klooster